به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی خانه پدری بهکارگردانی کیانوش عیاری در 6 سال پیش یعنی سال 1393 در گونه تاریخی، درام و مهیج تولید شده است. خانه پدری توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم خانه پدری را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. کیانوش عیاری و علی سلطانی تهیهکنندگان خانه پدری این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کردهاند. خانه پدری در تاریخ 1398/08/01 پخش خود را توسط پخشکننده فیلمیران در سینما آغاز کرد. در آن روزها خانه پدری توانست آمار فروش 1،579،561،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم خانه پدری چه کسانی هستند؟ در خانه پدری بازیگرانی چون آیناز آذرهوش، مهدی هاشمی، سیدشهاب حسینی، مهران رجبی، نازنین فراهانی، حسین فلاح و مژده همرنگ به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم خانه پدری حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان خانه پدری را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم خانه پدری باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا کیانوش عیاری بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری خانه پدری توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم خانه پدری میتوان به معصومه بافنده، مینا ساداتی، سیدناصر هاشمی و رسول سلیمیان در نقش علیرضا اشاره کرد.
متوسط سن بازیگران خانه پدری براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 53 سال است که نشان میدهد بازیگران خانه پدری عمدتا از میانسالان هستند.
از محتوا و داستان فیلم خانه پدری چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه خانه پدری توسط کیانوش عیاری نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان خانه پدری منتشر شده است، میخوانیم: «سرگذشت خانوادهای در شش دهه. روایت زندگی محتشم از ۱۵ تا ۸۰ سالگی که در مرگ خواهر بزرگترش خود را مقصر میداند.»
فیلم خانه پدری از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم خانه پدری عبارت است از: فیلم ملک سلیمان، فیلم ماهی و گربه، فیلم سیانور، فیلم درباره الی و فیلم جیب بر خیابان جنوبی.
فیلم خانه پدری در 1 جشنواره شرکت کرده است و برای 3 بار برنده جایزه شود. در هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، کیانوش عیاری برنده جایزه بهترین فیلمنامه، کیانوش عیاری برنده جایزه بهترین کارگردانی و کیانوش عیاری برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم خانه پدری شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم خانه پدری نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم خانه پدری به طور متوسط فعالیت 25ام بازیگران این اثر است.
براساس امتیاز مردم فیلم خانه پدری یکی از 4 اثر شاخص کیانوش عیاری در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم خانه پدری براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص کیانوش عیاری در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
1 تن از بازیگران خانه پدری، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در خانه پدری 1 فیلم اولی بوده است: مژده همرنگ.
همچنین کیانوش عیاری کارگردان خانه پدری اولین همکاری خود با بازیگرانی چون آیناز آذرهوش، سیدشهاب حسینی، حسین فلاح، مینا ساداتی و رسول سلیمیان را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران خانه پدری نیز 46 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 11 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 46 همکاری برای اولینمرتبه در خانه پدری رخ داده است. مانند: آیناز آذرهوش و مهدی هاشمی، سیدشهاب حسینی و حسین فلاح، مهران رجبی و مژده همرنگ، نازنین فراهانی و معصومه بافنده، مینا ساداتی و سیدناصر هاشمی.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم خانه پدری به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم خانه پدری قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 84% مخاطبان معقدند فیلم خانه پدری ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم خانه پدری قطعا خوشساخت هست زیرا 84% مخاطبان عقیده دارند فیلم خانه پدری از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم خانه پدری نسبتا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 70% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم خانه پدری نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم خانه پدری تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 90% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم خانه پدری غیرتکراری و جدید است.
فیلم خانه پدری نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 65% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم خانه پدری مفید و ارزشمند هست.
فیلم خانه پدری تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 78% نظردهندگان بعد پایان فیلم خانه پدری به آن فکر میکردند.
فیلم خانه پدری نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 61% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم خانه پدری با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم خانه پدری نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 27% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم خانه پدری مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم خانه پدری خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن داریوش عیاری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم خانه پدری چیست؟ تدوین خانه پدری را کیانوش عیاری انجام داده است. اگر صدای خانه پدری بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم خانه پدری یعنی سعید صالحی آشنا میکنیم. اصغر نژادایمانی طراحی صحنه فیلم خانه پدری را انجام نموده و اصغر نژادایمانی طراحی لباس فیلم خانه پدری را انجام داده است. حسین صالحیان و اعظم رحمانی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم خانه پدری را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم خانه پدری اثر بهزاد عبدی است. در مجموع بیش از 21 نفر در تولید فیلم خانه پدری نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 6 لیست از فیلم خانه پدری یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم خانه پدری 50 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از خانه پدری پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم خانه پدری، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: قتل، پدری، خانه، داستان، چون، عیاری و اکران.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم خانه پدری در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم خانه پدری 3 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم خانه پدری 1 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای حواشی فیلم خانه پدری، دیالوگ برتر فیلم خانه پدری، سوتی فیلم خانه پدری و نقد فیلم خانه پدری هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
بهترین کار اینه که بذاری به حال خودش باشه
اما یک کار حرفه ای در این مورد رو میشه در فیلم هومن سیدی دید
چطور آسیب شناسانه و با یک نگاه نزدیک به واقعیت قتل خانوادگی رو به تصویر کشید
و دلایل و تبعاتشو بررسی کرد
نه مثل عیاری که تمام زورشو زد که فقط یک سکانس وحشیانه بسازه و تمام بقیه فیلم که هیچی نداشت نه داستانی و نه نتیجه ی خاصی
هر دو در نوع خودشون خاص هستن.
ولی هومن سیدی قطعا پیشرفت های مهمی هم در راه داره...
نه فیلم ضعیف و تا حدی تخیلی خانه پدری
عیاری فقط دغدغه به تصویر کشیدن یک صحنه خشن رو داشت و شبیه کلید اسرار تبعات این قتل بر زندگیش رو به تصویر کشید
نگاه دغدغه مند اینه که ببینی چرا اینطوری شد نه که بعدش چی میشه (بعدشو همه میدونیم که بدبختی هست)
داستان این دختر 13 ساله رو باید ساخت
که چه زندگی ای داشت و درگیر چه مشکلاتی بود که تهش این شد
چرا باید از 9 سالگی!!!! درگیر این مسائل باشه
و سایر سوالات
خلاصه این که این داستان جدید باید
نگاهی به قبل قتل داشته باشد
نه بعد قتل
یک خانه زیبا و ساکنین با فرهنگ و مذهبی
اما به ناگاه در اول فیلم به راحتی یک قتل رخ میده
این ذهنیت به وجود میاد که پس پشت این زندگی های سنتی این وحشی بازی ها هست
در صورتی که در روایت سیدی و همچنین این قتل دختر 13 ساله ما میبینیم
اون آدما چقدر از دین فاصله دارن و خانواده های متشنجی دارن که در نهایت به این تراژدی ها منجر میشه
مثلا من هم اخیرا فیلم شیطان وجود ندارد که برنده ی خرس طلایی برلین هم شده رو دیدم. به نظرم واقعا فاجعه بود و سیاه نمایی کامل !
به نظرم یکی از معدود کارگردانانی که واقعا لقب وطن فروش برازنده اش هست محمد رسول اف هست.
کسی که توی حوادث سال 88 هم دستگیر شده و کاملا مشخصه که روی چه هدفی فیلم می سازه.
این هم خبری که اخیرا منتشر شد و نشون داد که کیانوش عیاری واقعا فیلمساز بزرگ و دغدغه مندی هست که نسبت به مشکلات کشورش بی تفاوت نیست.
خانه پدری رو باید دید و عبرت گرفت.
جهل ریشه در تاریخ داره...
زلزله تهران رو با دقت پیشبینی کرد و ازش فیلم ساخت
با این منطق بخوای نظر بدی همه ی کارگردانارو شامل میشه
حتی منوچهر هادی که در آینه بغل به نقد فضای مجازی و اختلاف طبقاتی پرداخته
چه جسارت خاصی توی فیلم ساختن اش هست؟
اگه نمی دونستی باید بگم که کیانوش عیاری رکورد دار ساخت آثار توقیفی هست. هیچ وقت شجاعت و جسارت اش رو با اون کارگردان نماها نباید مقایسه کرد !
روزگار قریب رو دیدی؟ چند تا کار از کیانوش عیاری دیدی که سطح کارش رو قضاوت می کنی؟
که البته کیفیت پایینی هم دارند
(سیدی و فرهادی و... فیلم های متعارف می سازند که هم منتقد و مخاطب پسنده و نه اینطور توقیف میشن و حرف و نظر خودشونو میزنن به این میگن هنر فیلم سازی)
روزگار قریب قشنگ بود و ای کاش سایر آثار ایشون بر همین فرمون بود
این همه سوژه و داستان و کتاب وجود داره که میشه باهاش فیلم ساخت و بیننده با حال خوب و انگیزه از سالن خارج بشه یا لااقل یک تلنگری بهش زده بشه و یک آگاهی و پیامی کسب کنه
در زمانه ی کنونی که عموم مرد هامون از حداقل غیرت و تعصب برخوردار هستند و دیگه جرئت ندارن به خانم هاشون بگن بالا چشمت ابرویه چی برسه که به فکر کشتن بیوفتن!!!
چه لزومی به ساخت این اثر (اونم با اکران فقط در شهر تهران آزاد و بی قید و بند!!)
کاش این کارگردان توانشو برای ساخت فیلمی به کار میگرفت که الگو سازی کنه و خانواده ی ایرانی ای رو نمایش بده که مسیر های درست رو انتخاب کردند در مشکلات و موانع
اینکه الان زمونه و رابطه زن و مرد هم عوض شده اتفاقا توی فیلم کاملا نمایش داده شده...
وقتی ما داریم چند تا دوره رو می بینیم، به نوعی پیشرفت جامعه ی زنان هست، پس فیلم ابدا یک اثر سیاه نیست. فقط از سیاهی هایی که بودن میگه ولی به مرور میشه تحول رو دید که چطور روزگار آدم ها عوض میشه. دید خانه ی پدری کاملا انسانی هست.
خشونت اولیه ی این فیلم شاید یک دهم مقداری باشه که واقعا در اون دوران اتفاق افتاده !
راستش از تو توقع داشتم که خیلی حرفه ای تر و با دید عمیق تر این فیلم رو ببینی...
این اثر اگر هم میخواست پیامی بده (که بعید میدونم)
اصلا موفق نبوده
در هر دوره یک داستان ضعیف رو تعریف کرده و اصلا تغییر تاریخ رو شیوا نشون نمیده
و کلی خواهر و عمه و عمو و پسر دایی و... ریخته تو فیلم که نصف وقت فقط میره به گشتن روابط بین اونها
مردم که دید منتقدان رو ندارند
و از این فیلم ضعیف فقط همون صحنه اول یادشون میمونه
در نتیجه یک فیلم در نقد تعصب و خرافه تبدیل میشه به یک فیلم سیاه ضد ایرانی
با حرفت در مورد تاریخ هم مخالفم
مردم ایران از دیر باز اصیل و با فرهنگ و بودند
خصوصا در خانواده های مذهبی کجا ما این وحشی بازی هارو میدیدیم؟
تبعیض هایی که بود رو قبول دارم اما کجا یک پدر و برادر ایرانی به این راحتی اینطور دخترشونو به قتل برسونن و مرد های دیگه به دست بوسی شون بیان و بقیه خانواده هم وقتی خبردار بشن انقدر راحت با این قضیه کنار بیان و فقط دلخور باشن!!!
درسته که شخصیت پردازی ها و واکنش نسل آینده هنوز جای کار داشت ولی در کل ظرافت های بسیاری هم وجود داره...
مثل شروع و پایان هر اپیزود که به شکل منحصر به فردی با یک نمای خاص طراحی شده یا در نظر گرفتن زیر زمین به عنوان یک نقطه ی استراتژیک و ...اینها همه نشانه گذاری های فیلم هستن.
به هر حال سلیقه ها مختلفه و نظر شما هم دارا جان محترمه.
ولی ای کاش دیگه نکته های مثبت رو نادیده نگیریم.
فیلم واقعا پیام داره...
دستاورد های فنی و هنری و بازیگری این فیلم بخوره تو سرتون وقتی که داستان به این سیاهی دارین
4 دقیقه اول فیلم به شدت حرفه ای - طبیعی و زجر آور ساخته شده بود (کارگردان برای اثر گذاری بیشتر بر بیننده از قبل ناقوس مرگ رو به صدا در میاره با نشون دادن قبر کندن و ما و دختر رو 4 دقیقه عذاب میده و در آخر با یک سکانس قتل مظلومانه و وحشیانه در میان جیغ و گریه های شدید همه رو در شوک فرو میبره)
داستان بعد از این 4 دقیقه با این که سعی داشت ماله کشی کنه و پیامی بده ولی چه فایده
مردم فقط همون صحنه یادشون میمونه و نفرت شدیدی که از یک فرد متشرع و مذهبی پیدا کردن
انتخاب مهران رجبی آثار طنز برای این دیو کثیف اصلا تناسب نداشت (چه بهتر چون اگر یک فرد حرفه ای این نقش رو بازی میکرد معلوم نبود چقدر بدتر میشد !!)
فیلم به جز همون دقایق اول دیگه حرفی برای گفتن نداره (نه داستان خاصی داره و نه بازی های خوب قشنگ معلومه کارگردان تمام توانشو فقط برای ساخت همون 4 دقیقه صرف کرده تا یک صحنه ماندگار و گند!! خلق کنه و بقیه رو ماست مالی کرده)
البته فقط صحنه مرگ مادر بسیار غم انگیز و تاثیر گذار بود بقیه اش هیچی!!
در کل همون بهتر این فیلم توقیف شد و اکران سراسری نداشت
باید سرمایه های ساخت این چنین آثار سوزانده بشه و جبران نشه
من که از یوتیوب دیدم و اصلا هم توصیه نمیکنم
(چون حتی اگر محتوای خراب فیلم رو فاکتور بگیریم با فیلم خاصی از لحاظ کیفی روبرو نیستیم)
خیلی قوی ساخته شده و نشانه گذاری های زیادی توی همه ی اپیزود ها انجام شده...
حالا سوال این هست که نتیجه ی این همه مقاومت برای اکران خانه پدری چه شد؟
اکران محدود به دیده نشدن فیلم کمک کرد؟
قاچاق هر اثری ناراحت کننده هست ولی ای کاش این قاچاق ها عده ای که علاقه به پنهان کاری دارند رو به فکر بندازه !
به نظر،این فیلم یه پروپاگاندای بزرگه... البته اکثر فیلم هایی توقیفی این طور اند... اما این یکی با حمایت یه جریان خاص بزرگ و مخالفت جریان مقابل متهم به سیاه نمایی شد و بزرگ تر شد...خیلی از فیلم ها توی این سال ها متهم به سیاه نمایی شدند از جدایی تا موج مرده اما همه این حرف ها و نظرات باعث نشد که صحبت از کار گردانی و فیلمبرداری و بازی خوب شون نشه در حالی که شخصا هرچه خبر و نظر از خانه پدری خوندم درباره وجود داشتن یا نداشتن همین سیاه نمایی ها بود...(امروز هم که خبر اومد فیلم توقیف شده و قطعا همین حرف ها ادامه دار می شن...)
اما اصل مطلب...
فیلم چند مشکل اساسی در زمینه محتوا دارد...
اول این که مفهوم قصه به شدت سیاه است...اول می بینیم که دختری توسط پدرش (که از قضا حسابی مذهبی و متشرع است) دائم تحقیر می شود و بعد هم در ادامه توسط پدرش و با شمشیر تعزیه! کشته می شود و زنده به گور می گردد...(جسارتا آن هایی که برای حرف یه سلبریتی دست چندم در باره امام حسین یقه پاره کردن الان باید حرف بزنن) و کسی هم نمی پرسد چرا یک قاتل باید با شمشیر تعزیه یک نفر را بکشد؟
دوم کم یاب بودن قصه است...مگر چند دختر هستند که این طور تحقیر می شوند؟مگر چند دختر هستند که زنده به گور شوند؟
و مشکل نهایی و مهم تر این است که فیلم می خواهد گنده گویی کند ، از حقوق زنان حمایت کند، و در این شرایط متشنج فرهنگی راهبری زنان را به دست گیرد اما نمی تواند چون فقط متکی به همان پروپاگانداست...
(نمی خواستم به این اثر رای بدم اما ظاهرا برای ارسال نظر الزامیست...)