اسب وحشی

‏اسب وحشی‏ (2015)
‏Mustang‏

6.7
رای شما:
0/10
بر اساس رای 3 کاربر
97 دقیقه
درام
اکران شده در 1394/03/27

خلاصه داستان فیلم سینمایی اسب وحشی
داستان دردناک پنج خواهر ترکیه ای در مقابله با تعصبات فرهنگی محل زندگی شان را روایت می کند.

حواشی فیلم اسب وحشی (0 حاشیه)
سوتی های فیلم اسب وحشی (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم اسب وحشی (0 دیالوگ)
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم اسب وحشی (از مجموع 1 رای)

ارزش تماشا
10
خوش ساخت
5
بازیگری
10
خلاقانه
5
محتوای مناسب
10
تفکربرانگیز
5
مناسب خانواده‌
10
مناسب کودکان
5
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم اسب وحشی (1 بررسی)
سامان راحمی
خطر لو رفتن داستان
خیلی جاها خوندم و دیدم که افراد با دیدن این فیلم تحریک شدن و موضع گیری هاشون سر باز کرده که "آی میبینین که اسلام فلانه و بهمان؟" اول از همه بگم که من سینه چاک اسلام نیستم و قصد دفاع ازش رو ندارم و منظورم هم این نیست که اسلام نیاز به دفاع من داره؛ فقط اینکه همچین قصدی ندارم. ولی اون دوستانی که فکر می کنن این فیلم می خواسته چهره "واقعی" اسلام رو به نمایش بگذاره یا درست مضمون فیلم رو متوجه نشدن یا چنان دل پری از اسلام داشته ن که قضاوتشون متعصبانه شده.
مضمون این فیلم ذم محدود کردن انسان آزاد، تفکر بسته و پیگیری کورکورانه سنت ها و تبعات بالقوه فاجعه بار اونه. همون طور که در جای جای فیلم می بینیم که با نشون دادن نماهایی از میله های حفاظ روی دیوار و پشت پنجره سعی در القای همین حس محدودیت شده. و این محدودیت هم بالاخص در مورد جنس مؤنث اعمال میشه که یکی دیگه از مواردیه که فیلمساز قصد داره بهش اشاره کنه: نظام مردسالاری، که مصداق اون رو هم در سکانس هایی نظیر اجازه نداشتن دخترها برای تماشای فوتبال شاهد هستیم در حالی که مردها با خیال راحت در حال تماشای فوتبال هستند و سهم دخترها تنها نشستن در اتاق و شنیدن صدای گزارش بازی و گمانه زنی در رابطه با بازی از روی صداهایی مثل فریاد خوشحالی مردهاست. جالب اینجاست که از زبان یکی از دخترها هنگام فرار برای تماشای بازی می شنویم که هیچ علاقه ای به فوتبال نداشته و تنها دلیلش "خروج از خونه" ست، یعنی خروج از فضای محدود و زندان-مانند خونه که استعاره ای از فضای جامعه مردسالار ترکیه هم هست و فیلمساز در واقع از این طریق داره به بیننده کد میده. از دیگر صحنه هایی که در این رابطه وجود داره میشه به سکانسی در اوایل فیلم اشاره کرد که دخترها با ماشین عموشون برای آزمایش باکرگی عازم شهر میشن و هر 5 نفرشون در صندلی عقب نشسته ن در حالی که صندلی جلو خالیه. (که به گونه ای به جایگاه واقعی اونها در نظر صاحبان قدرت- بخوانید مردان- اشاره داره: پشت سر!)
در فیلم هیچ اشاره مستقیمی به اسلام نمیشه (برعکس فیلمهایی نظیر (Timbuktu) و نیتی برای پرداختن به نتایج تفکرات اسلامی وجود نداره بلکه همون طور که پیشتر ذکر شد، نیت و قصد اصلی به تصویر کشیدن نتایج تفکرات متحجر و سنت زده ست که میتونه منشأ اسلامی داشته باشه یا نداشته باشه. (که به نظرم دلیل اینکه برخی از افراد غالباً در رابطه با مضمون فیلم دچار اشتباه شده ن همینه که از شناخت قبلی شون از مسلمان بودن بخشی از جامعه ترکیه که در فیلم هم به نمایش دراومده نشئت می گیره) در واقع جامعه مسلمان ترکیه تنها بستری و دستمایه ای برای طرح اصلی داستانه و همونطور که گفتم هیچ اشاره مستقیمی بهش صورت نمی گیره (وگرنه برای مثال در کجای اسلام گفته شده که خانواده داماد پشت در اتاق خواب منتظر دیدن پارچه ی خونی باشند؟ این ها همه مربوط به سنت های غلطه!). به عبارتی، این اعمال محدودیت و تفکر متحجر میتونست مثل خیلی از فیلم های دیگه منشأ متفاوتی داشته باشه، مثل فیلم "انجمن شاعران مرده" که در اونجا هم پدر "نیل" با محدودیت هایی که برای پسرش ایجاد میکنه در نهایت باعث خودکشی پسرش میشه. (درست مثل شخصیت "اجه" در همین فیلم) همینطور که می بینین در هر دو فیلم چیزی که ثابته رفتار پدر (در انجمن شاعران مرده) و عمو (در این فیلم) ـه که عواقب مشابهی رو هم در پی داره در حالی که منشأ و زمینه بروز این رفتار کاملا متفاوته؛ در یکی عمویی به نمایندگی از یک خانواده متوسط و مسلمان و متحجر و در دیگری پدری با تفکرات خشک نظامی به نمایندگی از یک خانواده مرفه و متحجر و البته غیر مسلمان(!). پس طبیعتا عاملی که در این میون تغییر میکنه (دین یا سطح اجتماعی) نمی تونه مضمون اصلی این گونه فیلم ها باشه و عامل ثابت که همون سنت زدگی و تحجره، مورد نظر فیلمسازه؛ که اتفاقاً این هم به نوبه ی خودش نشون میده که سطح زندگی و رفاه افراد ربطی به میزان گرایشات سنتی اون ها نداره. همچنین کارگردان هم با نشون دادن مکرر خلوت و حریم خصوصی دخترها با پوشش کاملا غیر اسلامی و خلق یک تناقض بین جامعه مسلمان- بخوانید 5 هنرپیشه دختر- در فضای داخل و خارج از فیلم و به وجود آوردن این سؤال در ذهن مخاطب تیزبین که: "اگر این ها واقعا مسلمان اند و فیلمساز قصد نمایش عواقب آموزه های اسلامی را دارد پس چطور می شود که در جلوی دوربین حجاب را که (ظاهرا) از آموزه های اسلام است رعایت نمی کنند؟"، سعی در دادن کدهای بیشتر و دور کردن ذهن مخاطب از فهم اشتباه مضمون اصلی فیلم رو داره.
به هر حال این هم صرفا نظر منه و می تونه مخالف هم داشته باشه... من اجازه میدم...
دیدن فیلم رو هم توصیه می کنم. دیگه خود دانید!
1 لایک
0 نظر
1397/12/14