به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی اسب وحشی بهکارگردانی Deniz Gamze Ergüven در 4 سال پیش یعنی سال 1394 در گونه درام تولید شده است. اسب وحشی که اولین فیلم Deniz Gamze Ergüven محسوب میشود و توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.7 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم اسب وحشی را اثری بیارزش و بسیار بد ارزیابی میکنند.
بازیگران فیلم اسب وحشی چه کسانی هستند؟ در اسب وحشی بازیگرانی چون Günes Sensoy ، Doga Zeynep Doguslu ، Tugba Sunguroglu ، Elit Iscan ، Ilayda Akdogan ، Nihal G. Koldas و Ayberk Pekcan به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم اسب وحشی حدود 9 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان اسب وحشی را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم اسب وحشی باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا Deniz Gamze Ergüven بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری اسب وحشی توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم اسب وحشی میتوان به Burak Yigit و Erol Afsin اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم اسب وحشی چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه اسب وحشی توسط Alice Winocour و Deniz Gamze Ergüven نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان اسب وحشی منتشر شده است، میخوانیم: «داستان دردناک پنج خواهر ترکیه ای در مقابله با تعصبات فرهنگی محل زندگی شان را روایت می کند.»
فیلم اسب وحشی از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم اسب وحشی عبارت است از: .
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم اسب وحشی نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم اسب وحشی به طور متوسط فعالیت 1ام بازیگران این اثر است.
5 تن از بازیگران اسب وحشی، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در اسب وحشی 5 فیلم اولی بودهاند: Günes Sensoy، Doga Zeynep Doguslu، Tugba Sunguroglu، Ilayda Akdogan و Erol Afsin.
همچنین Deniz Gamze Ergüven کارگردان اسب وحشی اولین همکاری خود با بازیگرانی چون Elit Iscan، Nihal G. Koldas، Ayberk Pekcan و Burak Yigit را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران اسب وحشی نیز 36 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 9 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 36 همکاری برای اولینمرتبه در اسب وحشی رخ داده است. مانند: Günes Sensoy و Doga Zeynep Doguslu، Günes Sensoy و Tugba Sunguroglu، Günes Sensoy و Elit Iscan، Günes Sensoy و Ilayda Akdogan، Günes Sensoy و Nihal G. Koldas.
در مجموع بیش از 11 نفر در تولید فیلم اسب وحشی نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 1 لیست از فیلم اسب وحشی یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم اسب وحشی 1 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از اسب وحشی پرداختهاند.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم اسب وحشی در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم اسب وحشی 4 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم اسب وحشی، حواشی فیلم اسب وحشی، دیالوگ برتر فیلم اسب وحشی، سوتی فیلم اسب وحشی و نقد فیلم اسب وحشی هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
مضمون این فیلم ذم محدود کردن انسان آزاد، تفکر بسته و پیگیری کورکورانه سنت ها و تبعات بالقوه فاجعه بار اونه. همون طور که در جای جای فیلم می بینیم که با نشون دادن نماهایی از میله های حفاظ روی دیوار و پشت پنجره سعی در القای همین حس محدودیت شده. و این محدودیت هم بالاخص در مورد جنس مؤنث اعمال میشه که یکی دیگه از مواردیه که فیلمساز قصد داره بهش اشاره کنه: نظام مردسالاری، که مصداق اون رو هم در سکانس هایی نظیر اجازه نداشتن دخترها برای تماشای فوتبال شاهد هستیم در حالی که مردها با خیال راحت در حال تماشای فوتبال هستند و سهم دخترها تنها نشستن در اتاق و شنیدن صدای گزارش بازی و گمانه زنی در رابطه با بازی از روی صداهایی مثل فریاد خوشحالی مردهاست. جالب اینجاست که از زبان یکی از دخترها هنگام فرار برای تماشای بازی می شنویم که هیچ علاقه ای به فوتبال نداشته و تنها دلیلش "خروج از خونه" ست، یعنی خروج از فضای محدود و زندان-مانند خونه که استعاره ای از فضای جامعه مردسالار ترکیه هم هست و فیلمساز در واقع از این طریق داره به بیننده کد میده. از دیگر صحنه هایی که در این رابطه وجود داره میشه به سکانسی در اوایل فیلم اشاره کرد که دخترها با ماشین عموشون برای آزمایش باکرگی عازم شهر میشن و هر 5 نفرشون در صندلی عقب نشسته ن در حالی که صندلی جلو خالیه. (که به گونه ای به جایگاه واقعی اونها در نظر صاحبان قدرت- بخوانید مردان- اشاره داره: پشت سر!)
در فیلم هیچ اشاره مستقیمی به اسلام نمیشه (برعکس فیلمهایی نظیر (Timbuktu) و نیتی برای پرداختن به نتایج تفکرات اسلامی وجود نداره بلکه همون طور که پیشتر ذکر شد، نیت و قصد اصلی به تصویر کشیدن نتایج تفکرات متحجر و سنت زده ست که میتونه منشأ اسلامی داشته باشه یا نداشته باشه. (که به نظرم دلیل اینکه برخی از افراد غالباً در رابطه با مضمون فیلم دچار اشتباه شده ن همینه که از شناخت قبلی شون از مسلمان بودن بخشی از جامعه ترکیه که در فیلم هم به نمایش دراومده نشئت می گیره) در واقع جامعه مسلمان ترکیه تنها بستری و دستمایه ای برای طرح اصلی داستانه و همونطور که گفتم هیچ اشاره مستقیمی بهش صورت نمی گیره (وگرنه برای مثال در کجای اسلام گفته شده که خانواده داماد پشت در اتاق خواب منتظر دیدن پارچه ی خونی باشند؟ این ها همه مربوط به سنت های غلطه!). به عبارتی، این اعمال محدودیت و تفکر متحجر میتونست مثل خیلی از فیلم های دیگه منشأ متفاوتی داشته باشه، مثل فیلم "انجمن شاعران مرده" که در اونجا هم پدر "نیل" با محدودیت هایی که برای پسرش ایجاد میکنه در نهایت باعث خودکشی پسرش میشه. (درست مثل شخصیت "اجه" در همین فیلم) همینطور که می بینین در هر دو فیلم چیزی که ثابته رفتار پدر (در انجمن شاعران مرده) و عمو (در این فیلم) ـه که عواقب مشابهی رو هم در پی داره در حالی که منشأ و زمینه بروز این رفتار کاملا متفاوته؛ در یکی عمویی به نمایندگی از یک خانواده متوسط و مسلمان و متحجر و در دیگری پدری با تفکرات خشک نظامی به نمایندگی از یک خانواده مرفه و متحجر و البته غیر مسلمان(!). پس طبیعتا عاملی که در این میون تغییر میکنه (دین یا سطح اجتماعی) نمی تونه مضمون اصلی این گونه فیلم ها باشه و عامل ثابت که همون سنت زدگی و تحجره، مورد نظر فیلمسازه؛ که اتفاقاً این هم به نوبه ی خودش نشون میده که سطح زندگی و رفاه افراد ربطی به میزان گرایشات سنتی اون ها نداره. همچنین کارگردان هم با نشون دادن مکرر خلوت و حریم خصوصی دخترها با پوشش کاملا غیر اسلامی و خلق یک تناقض بین جامعه مسلمان- بخوانید 5 هنرپیشه دختر- در فضای داخل و خارج از فیلم و به وجود آوردن این سؤال در ذهن مخاطب تیزبین که: "اگر این ها واقعا مسلمان اند و فیلمساز قصد نمایش عواقب آموزه های اسلامی را دارد پس چطور می شود که در جلوی دوربین حجاب را که (ظاهرا) از آموزه های اسلام است رعایت نمی کنند؟"، سعی در دادن کدهای بیشتر و دور کردن ذهن مخاطب از فهم اشتباه مضمون اصلی فیلم رو داره.
به هر حال این هم صرفا نظر منه و می تونه مخالف هم داشته باشه... من اجازه میدم...
دیدن فیلم رو هم توصیه می کنم. دیگه خود دانید!