به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی دو نفر و نصفی بهکارگردانی یدالله صمدی در 28 سال پیش یعنی سال 1370 تولید شده است. دو نفر و نصفی توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5.7 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم دو نفر و نصفی را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. یدالله صمدی تهیهکننده دو نفر و نصفی این فیلم را، بهعنوان محصول گروه تعاونی همراه و کشور ایران تهیه کرده است.
بازیگران فیلم دو نفر و نصفی چه کسانی هستند؟ در دو نفر و نصفی بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، علیرضا خمسه در نقش علیرضا، آتنه فقیهنصیری، اکبر دودکار، پریسا اکبرنژاد، فرخلقا هوشمند و محمد نوابزاده به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم دو نفر و نصفی حدود 55 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان دو نفر و نصفی را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی بسیار عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم دو نفر و نصفی باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا یدالله صمدی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری دو نفر و نصفی توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم دو نفر و نصفی میتوان به لوریک میناسیان، فاطمه دانش زاد، عفت رضایی، اصغر زمانی، اکبر فرجی، محرم بسیم، شاپور بخشایی و سراجالدین حجازی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم دو نفر و نصفی چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه دو نفر و نصفی توسط یدالله صمدی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان دو نفر و نصفی منتشر شده است، میخوانیم: ««خسرو» و «علیرضا» در یکی از محلات تهران زندگی مجردی سادهای دارند. روزی کالسکهی یک بچهی یکساله به نام «پریسا» که در سرازیری پارک رها شده، پس از طی چند خیابان و کوچه در مقابل خانهی «خسرو» و «علیرضا» متوقف میشود. آنها به تصور اینکه بچه سر راهی است، چند روزی از او نگهداری میکنند. تا اینکه «مهری» مادر بچه، فرزند خود را در خانهی آنها مییابد و پی میبرد که بین بچه و آن دو، انس و الفتی ایجاد شده است. «علیرضا» میکوشد این علاقه منجر به وصلت میان «خسرو» و «مهری» شود...»
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم دو نفر و نصفی نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم دو نفر و نصفی به طور متوسط فعالیت 6ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم دو نفر و نصفی بهترین اثر اصغر زمانی، امیر زمانی و پروین فراهانی و یکی از 4 اثر شاخص فاطمه دانش زاد در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم دو نفر و نصفی یکی از 4 اثر شاخص یدالله صمدی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم دو نفر و نصفی براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص یدالله صمدی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
29 تن از بازیگران دو نفر و نصفی، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در دو نفر و نصفی 29 فیلم اولی بودهاند: پریسا اکبرنژاد، سراجالدین حجازی، وحید اعلایی مقدم، امیر سلیمانی، سپهر محمدی، عباس معظمی، علیرضا طوسی راد، منصور ظهوری، هادی افتخارزاده، الهام اعلایی مقدم، کتایون سیاف، ابراهیم ابراهیم زاده، شاداب شهلایی، مرضیه سنگوری، مینا سنگوری، مینا پورمحمدی، حمید سامان، نعمت اله مقیمی، روبرت آقابگیان، احمد سرفراز، محمود فرزین، علیرضا حنیفی، رضا اکبری، فرزین روحی، فرهاد فتحی، هادی ابری، احمد بختیاری، کوروش حاتمی و محسن دلشکیب.
همچنین یدالله صمدی کارگردان دو نفر و نصفی اولین همکاری خود با بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، آتنه فقیهنصیری، فرخلقا هوشمند، لوریک میناسیان، فاطمه دانش زاد، اکبر فرجی، محرم بسیم، رحمان مقدم، داوود بیاتی، پروین فراهانی، غفار احمدی و فرهاد نوروزی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران دو نفر و نصفی نیز 1399 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 55 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 1399 همکاری برای اولینمرتبه در دو نفر و نصفی رخ داده است. مانند: فرامرز قریبیان و علیرضا خمسه، آتنه فقیهنصیری و اکبر دودکار، پریسا اکبرنژاد و فرخلقا هوشمند، محمد نوابزاده و لوریک میناسیان، فاطمه دانش زاد و عفت رضایی.
آیا میدانید کدام هنرمندان فیلم دو نفر و نصفی فوتکردهاند؟ از میان عوامل و بازیگران فیلم دو نفر و نصفی، 1 نفر به دیار باقی سفر کرده است و دیگر در میان ما نیست: شادروان محرم بسیم.
اگر از تصویربرداری فیلم دو نفر و نصفی خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن محمود کلاری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم دو نفر و نصفی چیست؟ تدوین دو نفر و نصفی را حسین زندباف انجام داده است. موسیقی متن فیلم دو نفر و نصفی اثر حسن زندباف است. در مجموع بیش از 59 نفر در تولید فیلم دو نفر و نصفی نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 2 لیست از فیلم دو نفر و نصفی یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم دو نفر و نصفی 3 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از دو نفر و نصفی پرداختهاند.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم دو نفر و نصفی در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم دو نفر و نصفی 33 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم دو نفر و نصفی، حواشی فیلم دو نفر و نصفی، دیالوگ برتر فیلم دو نفر و نصفی، سوتی فیلم دو نفر و نصفی و نقد فیلم دو نفر و نصفی هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
البته فیلم فوق العاده ای نیست. بهترین توصیف برای دو نفر و نصفی اینه: ساده و با محتوا
علاوه بر اینکه بازی های روان داره، ظرافت های هنری خاصی هم توش به کار رفته
در کل اثر قابل قبولی از مرحوم ید الله صمدی بود
وقتی به این فیلم بعد از 28 سال نگاه می کردم،به موضوع جالبی رسیدم. اینکه در گذشتهِ سینمایِ ایران برای نشان دادن یک معضل اجتماعی و تشویق مردم برای از بین بردن آن یا حل کردنَش، از رنگ های روشن و گرم، موسیقی شاد، دیالوگ های مؤدبانه و داستانی قابل هضم استفاده میکردند. نه مانند اکنون که با نمایش سیاهی ها و ارائه دیالوگ های افسرده کننده و موسیقی غمبار و پرداختن به قصه ای جانکاه، میخواهند زشتیِ یک معضل مانند طلاق یا اعتیاد را نشان دهند. نمی توانم قبح معضلات اجتماعی را منکر شوم اما با خود می اندیشم که آیا نشان دادن عمق فاجعه و سیاهنمایی، تقبیح یک رفتارِ ناشایست است یا تشویقِ آن؟؟ بهرحال.
"یدالله صمدی" کارگردان فقید سینمایِ ایران به ساخت فیلم هایی در ژانر اجتماعی مشهور بود. فیلم هایی که حال و هوای خاصِ خودشان را داشتند. مانند "آپارتمان شماره 13(با بازی علیرضا خمسه)" یا همین سریال فخیم و زیبایِ "شوق پرواز". این آثار خاصِ سینما و تلویزیون، اثر مثبتی از این فیلمساز فقید در ذهن بینندگان به جای گذاشته است.
فیلم "دونفر و نصفی" از ابتدا تا انتها درحال نمایش مشکلات مردم تهران در سال 70 است. مردمی که با ترافیک، درگیری های شغلی، بالا رفتن سن ازدواج، نزاع های شخصی، معضل طلاق و اعتیاد، مشکلات اقتصادی و غیره دست و پنجه نرم می کنند اما عصبی مزاج و پرخاشگر نیستند. به آرامی درحال سپری کردن مشکلات اند و زندگیِ روتین خود را می گذرانند.
در این بین "خسرو(فرامرز قریبیان)" که راننده تاکسی ست با "علیرضا(علیرضا خمسه)" فامیل و همخانه و یک پیر پسر مجرد است. وی بتازگی یک تاکسی پژو 405 خریده و درحال پرداخت اقساط آن می باشد. "علیرضا" نیز عشق بازیگری است و هنرمند آماتورِ تئاتر است. او هم عکاسی می کند و هم در شهربازی مشغول است. در آستانه فیلم این دو مرد با یک مورد عجیب روبرو می شوند. کودک یکساله ای با کالسکه اَش درب خانه آنها را می کوبد و ماجرا آغاز می شود.
فیلم داستان پیچیده ای ندارد. اصلاً نمی خواهد پیچیده باشد. به صراحت هرچه تمامتر موضوعات موردنظر نویسندگان را ابراز می کند. شاید گل درشت بنظر بیاید. اما گویی برای فیلمساز و نویسندگان بیان کردن دغدغه شان، از فُرم مهمتر بوده و نمی خواستند محتوی را فدایِ رنگ و لُعاب کنند. در هیچ کجایِ فیلم گره یا معما دیده نمی شود. فقط روابط بین انسانها بنمایش در می آید و بس.
برای اولین بار است که "فرامرز قریبیان" را در یک فیلم طنز یا بهتر بگویم فکاهی می بینیم. جایی که "خمسه" خندان باشد، محلِ بازیِ کمدین هاست!! اما اینبار یک مرد جدّیِ جنتلمن را می بینیم که میخواهد با کمدی، حرف مهمی را به مردم بگوید. حتی در یک پلان دیالوگی از "خسرو" شنیده می شود که ابراز می کند مسافرکشی با کودکِ فیلم، برایَش خیر و برکت آورده و فیلم این چنین وجود بچه ها در زندگی را مایه افزایش روزی و حل مشکلات بیان می کند. حتی وقتی "علیرضا" در به در دنبال یک کارگردان است تا راهی به سینما باز کند، وقتی با کودک در یک پاساژ حضور پیدا میکند، با یک کارگردان نام آشنا مواجه می شود و درخواستَش مبنی بر بازی برایِ آن کارگردان، مورد پذیرش قرار می گیرد. این پیام زیباترین پیام موجود در فیلم است"بچه ها مایه خیر و برکت اند"
بازی ها بسیار سَلیس و روان است. گروه بازیگران بسیار حرفه ای عمل کرده اند.
معلوم است تدوینگر عاقلی پشت این فیلم بوده که خللی در میان صحنه ها دیده نمی شود.
هیچ دست اندازی در فیلم نیست و بیننده تا پایان در جریان فیلم باقی می ماند.
کمی صداگذاری و صدابرداری ضعیف است که بسته به زمان ساخت فیلم، طبیعی ست.
فیلمبرداری نیز به روش مرسوم در دهه 70 انجام شده که مشکلی برای جذب مخاطب ایجاد نمی کند.
درکل "یدالله خان صمدی" مرحوم فیلم خوبی ساخته و نمره بیست پررنگی در کارنامه خودش ثبت کرده است. همین :)