به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی کوپال بهکارگردانی کاظم ملایی در 5 سال پیش یعنی سال 1394 در گونه درام تولید شده است. کوپال که اولین فیلم کاظم ملایی محسوب میشود و توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5.2 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم کوپال را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. کوپال در تاریخ 1397/07/08 پخش خود را توسط پخشکننده ... در سینما آغاز کرد.
بازیگران فیلم کوپال چه کسانی هستند؟ در کوپال بازیگرانی چون لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمیسام، مجتبی علیزاده در نقش کاشی کار، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده و حسین غایبی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم کوپال حدود 8 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان کوپال را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم کوپال باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا کاظم ملایی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری کوپال توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم کوپال میتوان به مهرنوش حسینی در نقش برنامه ریز اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم کوپال چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه کوپال توسط کاظم ملایی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان کوپال منتشر شده است، میخوانیم: «در این دنیا نمیتوانی تنها باشی! و…»
فیلم کوپال از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم کوپال عبارت است از: فیلم طعم شیرین خیال، فیلم نزدیکتر، فیلم غیر مجاز، فیلم کار کثیف و فیلم ترانه.
فیلم کوپال در 1 جشنواره شرکت کرده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم کوپال نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم کوپال به طور متوسط فعالیت 5ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم کوپال یکی از 4 اثر شاخص پوریا رحیمیسام در حرفه بازیگری محسوب میشود.
4 تن از بازیگران کوپال، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در کوپال 4 فیلم اولی بودهاند: حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، حسین غایبی و مهرنوش حسینی.
همچنین کاظم ملایی کارگردان کوپال اولین همکاری خود با بازیگرانی چون لوون هفتوان، نازنین فراهانی و پوریا رحیمیسام را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران کوپال نیز 28 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 8 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 28 همکاری برای اولینمرتبه در کوپال رخ داده است. مانند: لوون هفتوان و نازنین فراهانی، لوون هفتوان و پوریا رحیمیسام، لوون هفتوان و مجتبی علیزاده، لوون هفتوان و حسین شمس آبادی، لوون هفتوان و وهان سلیم زاده.
آیا میدانید کدام هنرمندان فیلم کوپال فوتکردهاند؟ از میان عوامل و بازیگران فیلم کوپال، 1 نفر به دیار باقی سفر کرده است و دیگر در میان ما نیست: شادروان لوون هفتوان.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم کوپال به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم کوپال قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 89% مخاطبان معقدند فیلم کوپال ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم کوپال قطعا خوشساخت هست زیرا 87% مخاطبان عقیده دارند فیلم کوپال از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم کوپال قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 82% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم کوپال نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم کوپال تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم کوپال غیرتکراری و جدید است.
فیلم کوپال نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 64% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم کوپال مفید و ارزشمند هست.
فیلم کوپال نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 72% نظردهندگان بعد پایان فیلم کوپال به آن فکر میکردند.
فیلم کوپال نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 68% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم کوپال با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم کوپال نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 34% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم کوپال مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم کوپال خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مجید گرجیان بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم کوپال چیست؟ تدوین کوپال را کاظم ملایی و عماد خدابخش انجام داده است. اگر صدای کوپال بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم کوپال یعنی حامد صمدزاده آشنا میکنیم. محمد اکبری طراحی صحنه فیلم کوپال را انجام نموده و میترا آسیایی طراحی لباس فیلم کوپال را انجام داده است. محمود دهقانی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم کوپال را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم کوپال اثر بابک میرزاخانی است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به مهرنوش حسینی دستیار اول کارگردان فیلم کوپال، اشاره کرد. در مجموع بیش از 22 نفر در تولید فیلم کوپال نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 2 لیست از فیلم کوپال یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم کوپال 33 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از کوپال پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم کوپال، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: کوپال، ستاره، میکند، هفتوان، بازی، مخاطب و لوون.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم کوپال در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم کوپال 64 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم کوپال 5 عدد، در بخش حواشی فیلم کوپال 7 عدد، در بخش نقد فیلم کوپال 6 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای دیالوگ برتر فیلم کوپال، سوتی فیلم کوپال هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
"کوپال" را می توان در زمره فیلم های ترسناک سینمای ایران قرار داد.فیلمی خاص با بازیِ خاصِ لوونِ فقید. مردی که خیلی دیر او را شناختیم و خیلی زود از دستش دادیم.
فیلم 3 درس بزرگ و اساسی برای همه ببیندگانَش داشت:
یک"مراقب و مواظب رفتارَت با اطرافیانَت باش/هرچه کنی به خود کنی،گر همه نیک و بد کنی"
دو"ارزش قائل شدن برای کائنات،احترام گذاشتن به خویش است/دنیا انعکاس رفتار توست"
سه"هرگز امیدَت را از دست نده.شاید کلید رهایی در جیب تو باشد"
داستان فیلم کوپال اقتباسی ساده از کوچکترین و دیده نشده ترین درس های زندگیِ انسانهاست که در ادوار مختلف تاریخ به اشکال مختلفی چون شعر و داستان و نمایشنامه بیان شده است. کوپال داستانی نو بیان نمی کند. بلکه همان داستانهای همیشگی را به شکلی نو بیان می کند و اولین *ستاره را بخاطر نگرش نوین و بدیعَ ش دریافت میکند.
بازی ها ساختگی(باسمه ای) یا بیش از حد اغراق شده نیستند. گرچه فیلم به تنهایی روی انگشت سبابه "لوون هفتوان" فقید می چرخد؛ اما فلش بک های فیلم که نقش اول زن(فیروزه)در آن حضور دارد هم نمایش خوب "نازنین فراهانی" را بدنبال دارد. این دو کاراکتر بخوبی پرداخت شده اند و باورپذیرند. البته از اجرای نمایش فوق العاده توسط سگِ زیبایِ فیلم یعنی "شارون" در نقش هایکو نباید غافل شد :) این بازی های کم نقص و البته نقش سختی که کاراکتر "کوپال" داشت *ستاره دوم را برای فیلم به ارمغان می آورد.
شیوه پرداخت فیلم که از تصاویر دوربین های مداربسته برای نمایش برخی سکانسها استفاده می کرد جالب بود. وقتی کوپال خاطراتش را مرور می کرد و فیلم خاطراتَ ش بهمراه صدا در بَک آپ سرور سیستم مانیتورینگَ ش موجود بود؛ سندیت فیلمنامه را به اثبات می رساند و این بر باورپذیری فیلمنامه در ذهن مخاطب اثری بسزا داشت. مانند سکانس جش تولدی که در آن غایب بود. فیلمنامه از قوت زیادی برخوردار بود و نقص کمی میتوان در آن یافت. هر معمایی که در طول فیلم در ذهن تان ایجاد شود؛ به مرور(کمی هم آهسته)در اثنای فیلم حل می شود و ناگفته ای باقی نمی ماند. هر بلایی هم بر سر کوپال می آید؛ دلیلی مستحکم دارد و من نتوانستم گافی در فیلم بیابم. پس *ستاره سوم را بخاطر فیلمنامه تقدیم این فیلم میکنیم.
فیلمبرداری این اثر نیز به خودیِ خود *ستاره چهارم را به ارمغان می آورد. لانگ شات ها،زوم بَک ها و کلوز آپ ها و حتی نماهای بسته و بدون حرکت و قاب هایی پر از استرس و اضطراب؛ همه و همه به پیشبرد اهداف کارگردان کمکی شایان و درخور توجه کرده اند. به خصوص کلوز آپ هایی که از چهره کوپال می بینیم، مؤید این گفته من است. هر قابی که از صورت کوپال بسته می شود؛ مانند گفتن چندین سطر دیالوگ است. این ترفند کارگردان که با چهره بازیگر دیالوگ بگویی نه با دهان او؛ موجب می شود مخاطب خسته نشود و فیلم کم دیالوگ و سبک باشد. در ضمن ذهن مخاطب را هم خالی نگه می دارد تا به نرمی حرفش را به او بگوید. البته برای اینکار نیاز به بازیگری ست که بتواند بدون زبان وفقط با صورتش صحبت کند.
و *ستاره پنجم را بخاطر صحنه آرایی
و *ستاره ششم را برای تدوین فوق العاده
و *ستاره هفتم را برای خلق موقعیت های بدیع و بی بدیل
و *ستاره هشتم را به فقط و فقط به عشق مرحوم "لوون هفتوان" دادم که او از نوابغ کمتر شناخته شده سینمای ایران بود.
تنها موردی که من به آن اعتراض دارم؛ این است که چرا این فیلم اینقدر کم دیده شده است؟ چرا این اثر شاهکارگونه که ما را به انسانیت؛ محبت با همسر؛ توجه به سایر انسانها؛ محترم شمردن حقوق حیوانات؛عدم دلبستگی به داشته ها و حفظ امید در هر شرایط دعوت میکند و پایان بندی فوق زیبایَ ش از بهترین سکانس های آن است؛ با بی توجهی روبروست؟؟ چرا دوستان من در منظوم هم اینقدر کم به آن ستاره داده اند؟؟؟ مگر نه اینکه این فیلم هم محتوی دارد و هم فُرم و این دو را به خدمت یکدیگر گماشته و برآیند آن چیزی نیست جز سینما؟؟؟؟ مگر نه اینکه این فیلم با رعایت اصول و چارچوب سینمایِ مدرن، همه خواسته های یک بیننده را محترم شَمُرده و قواعد فیلمسازی را رعایت کرده؟؟؟؟؟ پس چرا برای یک اثرِ فاخر از یک کارگردان فیلم اولی آن هم در این بلبشویِ ساخت فیلمهای مبتذل و هجو؛ ارزش قائل نمی شویم؟؟؟؟؟؟ اینها تمامِ اعتراض من این فیلم بود.
اینهمه هدف برادر!! مشخص نبود؟؟ دیگه چطور باید اهدافش رو تبیین می کرد؟؟ انسان دوستی؛ احترام به خانواده؛محترم شمردن حق زندگی حیوانات؛دوستی با طبیعت؛پذیرش اتفاقات تلخ و کنارآمدن با آنها؛امید به زندگی و زنده ماندن... دیگه چی باید میگفت بیچاره!!؟؟
اما دیگر در این سینمای کم جان ، کی قرار است این چنین فیلم هایی دیده شوند !
اصلاح شد.
بابت گزارش هم متشکریم.