- منظوم
- فیلم ها
- فیلم سینمایی استراحت مطلق (1393)
- حواشی فیلم سینمایی استراحت مطلق (1393)
حواشی فیلم سینمایی «استراحت مطلق» (3 حاشیه)
دکتر محمد لطفی زاده دربارهی فیلم استراحت مطلق نوشت:
1- این فیلم و مانند آن را باید مصداق (گل به خودی فرهنگی) دانست. در این دنیای وانفسا که دشمن از هر سو در پی آسیبرسانی فرهنگی به ما است وقتی چنین فیلمهایی ساخته و پخش میشود جز (گل به خودی فرهنگی) چه نامی میتوان روی آن گذاشت؟ در این فیلم و چند فیلم دیگر که وجه مشترک آنها حضور (رضا عطاران) هم هست، سکانسهای پر از الفاظ ناشایست یا دوپهلو که گاهی شوخیهای زشت را به ذهن بیننده منتقل میکند وجود دارد که معلوم نیست آیا با نبودن این سکانسها یا جملات امکان ساخت فیلمی آموزنده نیست؟
2 - کارگردان فیلم درباره برخی تصاویر یا سکانسها گفته بود که اینگونه تصاویر مانند (لخت بودن بازیگران که در فیلم فوتبال بازی میکنند یا لخت شدن عطاران در حمام مقابل همسرش (که در فضای واقعی نیز همسر وی است) به واقعی بودن فضای فیلم کمک میکند و از روی عمد جانمایی شده است. سؤال اول این است که نمایش بدن برهنه بازیگران در فیلم با کدام مجوز شرعی انجام شده است؟ سوال دوم این است که نمایش لخت شدن عطاران در حمام چه ارتباطی به داستان فیلم دارد؟ اگر وی مقابل همسر واقعیاش برهنه میشود چه دلیلی دارد که هزاران زن بیننده فیلم هم در این صحنه شریک شوند؟ اگر این منطق درست باشد باید تصاویر خصوصیتر هم نشان داده میشد تا فیلم به فضای واقعی نزدیکتر باشد!!!
3 - در این فیلم حداقل سه بازیگر مشهور با بدن برهنه ظاهر گردیدهاند.
4 - در این فیلم (ترانه علیدوستی) به عنوان زنی مطلقه به تهران میآید و با عطاران در خرید و فروش ماهواره شریک میشود و به این سبب در منزل عطاران و همسرش ساکن میشود و با عطاران به تنهایی بیرون میرود و غیره. در نقد این فیلم یکی از منتقدین بنام اینگونه از کاهانی سؤال میکند:
5 - سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی) در فیلم پاکدامن است. این جمله را کارگردان فیلم میگوید اما در این فیلم واکنش همین زن به اصطلاح پاکدامن به لخت کردن عروسک داخل ماشین توسط عطاران (لبخند) است و قرار گذاشتن و سوار ماشین صاحب کارخانه (محل کار قبلی او) شدن آنهم شب هنگام لابد نشانههای پاکدامنی است!
6 - نکات زیاد دیگری هم درباره این فیلم هست از جمله نوع شخصیت سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی)، کاری که انتخاب میکند تا پیشرفت کند (خرید و فروش گیرنده ماهواره)، نوع رابطه وی با عطاران و همسرش در فیلم، نوع رابطه عطاران با همسرش (که عصبی است) اما با سمیرا آرام است، نوع رابطه حبیب (با بازی بابک حمیدیان) با همسر مطلقهاش پس از طلاق و غیره که به دلیل رعایت اختصار از آنها میگذریم.
1- این فیلم و مانند آن را باید مصداق (گل به خودی فرهنگی) دانست. در این دنیای وانفسا که دشمن از هر سو در پی آسیبرسانی فرهنگی به ما است وقتی چنین فیلمهایی ساخته و پخش میشود جز (گل به خودی فرهنگی) چه نامی میتوان روی آن گذاشت؟ در این فیلم و چند فیلم دیگر که وجه مشترک آنها حضور (رضا عطاران) هم هست، سکانسهای پر از الفاظ ناشایست یا دوپهلو که گاهی شوخیهای زشت را به ذهن بیننده منتقل میکند وجود دارد که معلوم نیست آیا با نبودن این سکانسها یا جملات امکان ساخت فیلمی آموزنده نیست؟
2 - کارگردان فیلم درباره برخی تصاویر یا سکانسها گفته بود که اینگونه تصاویر مانند (لخت بودن بازیگران که در فیلم فوتبال بازی میکنند یا لخت شدن عطاران در حمام مقابل همسرش (که در فضای واقعی نیز همسر وی است) به واقعی بودن فضای فیلم کمک میکند و از روی عمد جانمایی شده است. سؤال اول این است که نمایش بدن برهنه بازیگران در فیلم با کدام مجوز شرعی انجام شده است؟ سوال دوم این است که نمایش لخت شدن عطاران در حمام چه ارتباطی به داستان فیلم دارد؟ اگر وی مقابل همسر واقعیاش برهنه میشود چه دلیلی دارد که هزاران زن بیننده فیلم هم در این صحنه شریک شوند؟ اگر این منطق درست باشد باید تصاویر خصوصیتر هم نشان داده میشد تا فیلم به فضای واقعی نزدیکتر باشد!!!
3 - در این فیلم حداقل سه بازیگر مشهور با بدن برهنه ظاهر گردیدهاند.
4 - در این فیلم (ترانه علیدوستی) به عنوان زنی مطلقه به تهران میآید و با عطاران در خرید و فروش ماهواره شریک میشود و به این سبب در منزل عطاران و همسرش ساکن میشود و با عطاران به تنهایی بیرون میرود و غیره. در نقد این فیلم یکی از منتقدین بنام اینگونه از کاهانی سؤال میکند:
5 - سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی) در فیلم پاکدامن است. این جمله را کارگردان فیلم میگوید اما در این فیلم واکنش همین زن به اصطلاح پاکدامن به لخت کردن عروسک داخل ماشین توسط عطاران (لبخند) است و قرار گذاشتن و سوار ماشین صاحب کارخانه (محل کار قبلی او) شدن آنهم شب هنگام لابد نشانههای پاکدامنی است!
6 - نکات زیاد دیگری هم درباره این فیلم هست از جمله نوع شخصیت سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی)، کاری که انتخاب میکند تا پیشرفت کند (خرید و فروش گیرنده ماهواره)، نوع رابطه وی با عطاران و همسرش در فیلم، نوع رابطه عطاران با همسرش (که عصبی است) اما با سمیرا آرام است، نوع رابطه حبیب (با بازی بابک حمیدیان) با همسر مطلقهاش پس از طلاق و غیره که به دلیل رعایت اختصار از آنها میگذریم.
عبدالرضا کاهانی٬ کارگردان فیلم استراحت مطلق با تاکید بر اینکه این فیلم را زیرزمینی نساختم بلکه با مجوز ارشاد ساختهام، افزود: ابتدا 16 مورد اصلاحیه بود که تلاش کردیم آن را کاهش دهیم. اگر همه اصلاحیهها را زود میپذیرفتم، این مشکلات پیش نمیآمد. البته مدت زمان فیلم من 76 دقیقه است که اگر کم شود، دیگر سینمایی نیست. در این فیلم رضا عطاران با همسرش حضور دارد و مشکل سکانسهای مربوط به آنها حل شده است. چون آقای رضاداد دبیر جشنواره پیشنهاد کرد قبل از تیتراژ فیلم بنویسیم که رضا عطاران و فریده فرامرزی زن و شوهر واقعی هستند. از سوی دیگر در یکی از سکانسها چند کارگر که نقششان را بابک حمیدیان و مجید صالحی و ...بازی میکنند، فوتبال بازی میکنند ولی موضوع این است که نمیتوانند بابک حمیدیان را در شمایل کارگری بپذیرند که با بالاتنه لخت فوتبال بازی میکند.
عبدالرضا کاهانی کارگردان سینما با برگزاری نشستی خبری، توضیحاتی درباره اکران نشدن فیلمش در جشنواره فجر و میزان اصلاحیههای آن ارایه و در آن تاکید کرد، بزودی یک نوبت نمایش برای فیلم در یک سالن استاندارد خواهد گذاشت و حتما اسفندماه فیلمش را اکران عمومی خواهد کرد. او در این نشست که 23 دی ماه برگزار شد، گفت: برایم تعجب برانگیز نیست که فیلم جدیدم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده نمیشود چون هیچ یک از فیلمهای قبلیام هم برای شرکت در جشنواره رای نیاوردند. اگر «استراحت مطلق» برای شرکت در جشنواره رای میآورد، تعجب میکردم؛ چراکه جشنواره فیلم فجر برای نوع فیلمهای من مُدل غلطی است چون ما نمیتوانیم فیلمی داشته باشیم که در افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره نمایش داده شود. کاهانی با اشاره به حاشیههای انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: حرفهایی که قبل از اعلام اسامی فیلمها شنیده شد، برایم حیرتانگیز است. وزارت ارشاد و برگزار کنندگان جشنواره بانی برگزاری یکسری جلسات مکرر با من شدند. جالب اینجاست که حتی تاریخ نمایش فیلم با هماهنگی من در برج میلاد معلوم شده و حتی قرار بود فیلم دیگرم که خارج از کشور ساختهام اردیبهشت ماه در بخش بین الملل جشنواره فجر نمایش داده بشود.