- منظوم
- سریال ها
- سریال تلویزیونی مختارنامه (1390)
- حواشی سریال تلویزیونی مختارنامه (1390)
حواشی سریال تلویزیونی «مختارنامه» (21 حاشیه)
در قسمتی از این سریال ماجرای رفتن حضرت ابوافضل العباس به سمت فرات و برگشتن دو قطع شدن دستان و پاره شدن مشک آب نشان داده می شد که متاستفانه سانسور شده
موسیقی تیتراژ شروع و پایانی سریال «مختارنامه» برداشتی است از نغمههای سوگ و ماتم خنیاگران بوشهری که به خوبی در این سریال به کار گرفته شده و با فضای کلیآهنگ عجین شده است.
«داریوش ارجمند» با انتقاد به سریال «مختارنامه» بیان داشت:
«مختار برای نظام و کشور ما به این اندازه ارزشمند نبود که برای ساخت سریالش 12 سال وقت گذاشته و 66 میلیارد تومان هزینه صرف شود و در آخر سریال نیز به دروغ نحوه کشته شدن مختار را گونه دیگر نشان دادند.»
«مختار برای نظام و کشور ما به این اندازه ارزشمند نبود که برای ساخت سریالش 12 سال وقت گذاشته و 66 میلیارد تومان هزینه صرف شود و در آخر سریال نیز به دروغ نحوه کشته شدن مختار را گونه دیگر نشان دادند.»
«داریوش ارجمند» در خصوص شخصیت «مختار» گفت:
«من رفتار مختار را رفتاری شیعی نمیدانم زیرا وی که خود را مدعی رهروی از امام علی(ع) میدانست نمی بایست قاتلان امام حسین(ع) و یارانش را به آن شکل مجازات میکرد زیرا شما میدانید که رفتار امام علی(ع) با ضاربش چقدر منصفانه بود.
«من رفتار مختار را رفتاری شیعی نمیدانم زیرا وی که خود را مدعی رهروی از امام علی(ع) میدانست نمی بایست قاتلان امام حسین(ع) و یارانش را به آن شکل مجازات میکرد زیرا شما میدانید که رفتار امام علی(ع) با ضاربش چقدر منصفانه بود.
مرحوم «داوود رشیدی» در خصوص نقش خود در سریال «مختارنامه» گفت:
«تا به حال دو بار در سریالهای میرباقری نقش پدر زن مختار را بازی کردهام و امیدوارم ایشان در کار بعدی خود نقش دیگری برای من در نظر بگیرند.»
«تا به حال دو بار در سریالهای میرباقری نقش پدر زن مختار را بازی کردهام و امیدوارم ایشان در کار بعدی خود نقش دیگری برای من در نظر بگیرند.»
اولین گزینهی «داوود میرباقری» کارگردان سریال «مختارنامه» برای نقش مختار در این سریال «جمشید هاشمپور» بود.
پس از پاسخ منفی این بازیگر برای بازی در این سریال پیشنهاد اجرای این نقش به «علیرضا شجاع نوری» دومین گزینه داوود میرباقری داده شد. اما درنهایت با وجود گزینههای عنوانشده، ایفای نقش مختار به «فریبرز عربنیا» داده شد.
پس از پاسخ منفی این بازیگر برای بازی در این سریال پیشنهاد اجرای این نقش به «علیرضا شجاع نوری» دومین گزینه داوود میرباقری داده شد. اما درنهایت با وجود گزینههای عنوانشده، ایفای نقش مختار به «فریبرز عربنیا» داده شد.
سریال «مختارنامه» توسط «حسن میرباقری» و «محمد بیرانوند» نوشته و در سال 1380 توسط «داوود میرباقری» بازنویسی شد. در سالهای 81 و 82 این سریال وارد مرحله پیشتولید و چند ماه بعد در فروردین سال 83 فیلمبرداری کار آغاز شد.
سریال «مختارنامه» به طریق 35 میلیمتر و در قالب 40 قسمت 45 دقیقهای تولید شد. تبدیل این سریال از 35 میلیمتر به دیجیتال و اصلاح رنگ و تصاویر آن برای نخستینبار در لابراتوار صداوسیما به انجام رسید. درحقیقت این لابراتوار با این سریال تجهیز شد و بعدها سریالهایی مانند کلاه پهلوی در آنجا تدوین شد.
«مختارنامه» در 200 لوکیشن داخلی و خارجی و در مساحتی بیش از 24 هکتار به تصویر کشیده شد.
بجز لوکیشن اصلی، لوکیشنهای دیگر سریال «مختارنامه» در شهرهایی چون «ورامین»، «آبادان»، «شاهرود» و «شهرک سینمایی»، «آران»، «بیدگل»، «شوشتر»، «شهریار»، «تاکستان» و «قزوین» قرار داشت.
«مختارنامه» از فروردین سال1383 در «احمدآباد مستوفی» واقع در جنوب غربی اتوبان آزادگان تهران کلید خورد. این محل لوکیشن اصلی سریال یعنی مکه و کوفه را شامل میشد.
عمده مراجع تقلید شیعه نسبت به احتمال نمایش چهره عباس بن علی(ع) نظر نامساعدی داشتند و از میان آنها آیتالله «حسین وحیدخراسانی» واکنش شدیدی نشان داد و در این راستا قسمت کشته شدن عباس ابن علی(ع) از مجموعه «مختارنامه» سانسور شد.
بودجه ساخت مجموعه تاریخی «مختارنامه» از سوی «داوود میرباقری»، کارگردان این سریال در همایش «قیام تا قیام» ۲۰ میلیارد تومان اعلام شد.
در سریال «مختارنامه» ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی بازی میکنند.
سریال «مختارنامه» دارای ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به ۵ جنگ بزرگ این فیلم هستند.
در روزهای 24 و 25 بهمن ماه سال 89 اولین قسمت عربی سریال «مختارنامه» ازشبکه بین المللی «آی فیلم» روی ماهوارههای «عرب ست»، «نایل ست» و «هات برد» پخش شد وبینندگان کشورهای مختلف عربی، صدها پیام تشکر را برای وب سایت شبکه بین المللی فیلم و سریال عربی ارسال کردند.
دیگر بازتاب رسانهای مذهبی پخش سریال «مختارنامه» شایعهای بود که به نقل از «مولوی عبدالحمید» امام جمعه اهل سنت زاهدان در برخی از سایتهای اینترنتی داخلی و خارجی منتشر شد. در خبر اول آمده بود:
«امام جمعه اهل تسنن سیستان و بلوچستان در جلسهای که با حضور علما و سران طوائف اهل سنت برگزار گردیده طی اظهاراتی فتوای حرمت دیدن سریال مختارنامه را اعلام نمود. او گفته است که دیدن تلویزیون در ساعت پخش این سریال برای زنان مطلقا حرام بوده، اما مردان میتوانند در همین ساعت از دیگر برنامههای صدا و سیما استفاده کنند.»
اما این خبر به سرعت تکذیب شد. سایت مسجد مکی زاهدان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مولوی عبدالحمید دیدن مولوی سریال مختارنامه را حرام اعلام نکرده است.
«امام جمعه اهل تسنن سیستان و بلوچستان در جلسهای که با حضور علما و سران طوائف اهل سنت برگزار گردیده طی اظهاراتی فتوای حرمت دیدن سریال مختارنامه را اعلام نمود. او گفته است که دیدن تلویزیون در ساعت پخش این سریال برای زنان مطلقا حرام بوده، اما مردان میتوانند در همین ساعت از دیگر برنامههای صدا و سیما استفاده کنند.»
اما این خبر به سرعت تکذیب شد. سایت مسجد مکی زاهدان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مولوی عبدالحمید دیدن مولوی سریال مختارنامه را حرام اعلام نکرده است.
آیتالله العظمی «مکارم شیرازی» در واکنش به اظهارات علمای اهل سنت در خصوص سریال «مختارنامه» گفت:
«اگر بدون تعصب به مطالعه تاریخ بپردازیم، بسیاری از مسایل برای ما حل و تکلیف روشن خواهد شد، بنابراین نباید چشممان را بر تاریخ ببندیم.»
«اگر بدون تعصب به مطالعه تاریخ بپردازیم، بسیاری از مسایل برای ما حل و تکلیف روشن خواهد شد، بنابراین نباید چشممان را بر تاریخ ببندیم.»
«محمد رفاعه الطهطاوی»، سخنگوی رسمی «الازهر»، در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت:
«با اهانت به صحابه رسولالله(ص) و همسرانش مخالف است.»
وی از کمیته تقریب بین مذاهب در ایران خواست برای جلوگیری از ایجاد فتنه مذهبی فوری اقدام نماید.
«با اهانت به صحابه رسولالله(ص) و همسرانش مخالف است.»
وی از کمیته تقریب بین مذاهب در ایران خواست برای جلوگیری از ایجاد فتنه مذهبی فوری اقدام نماید.
پخش سریال «مختارنامه» با واکنش برخی علمای اهل سنت رو به رو شد. در همین راستا علمای «الازهر مصر» به پخش مجموعه تلویزیونی مختارنامه در ایران، به دلیل اهانت به صحابه پیامبر اسلام(ص) از جمله عبدالله بن زبیر اعتراض کردند.
از حواشی مهم سریال «مختارنامه» که با توجه به موضوع آن قابل پیش بینی هم بود، به مطرح شدن دو بحث اختلافات شیعی و سنی و ایران و اعراب میتوان اشاره کرد. البته محل رویش و پرورش این دو حاشیه نیز همانطور که معلوم است رسانههای کشورهای عربی و اهل سنت است.