- منظوم
- فیلم ها
- فیلم سینمایی یتیمخانه ایران (1394)
- حواشی فیلم سینمایی یتیمخانه ایران (1394)
حواشی فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» (24 حاشیه)
«علیرام نوری»، بازیگر نقش اصلی «یتیم خانه ایران» بیان داشت:
«برای ارتقا و بهبود آمادگی بدنیام برای بازی در مارتن سخت این فیلم آموزشهای زیادی دیدم. آموزش سوارکاری و... .
«برای ارتقا و بهبود آمادگی بدنیام برای بازی در مارتن سخت این فیلم آموزشهای زیادی دیدم. آموزش سوارکاری و... .
فیلمسینمایی «یتیم خانه ایران» شامگاه سهشنبه ۱۱ آبان ماه 1395 با استقبال مردم و پیش فروش کامل بلیتها در سینما آزادی، در سانس ۲۳:۵۹ به سانس فوق العاده رسید.
دکتر «عبدالعلی علیعسکری»، رئیس سازمان صدا و سیما پس از تماشای فیلم «یتیمخانه ایران» از کارگردان این اثر «ابوالقاسم طالبی» به خاطر پرداختن به قطعهای گمشده از تاریخ ایران و ساخت قوی فیلم تشکر کرد و این فیلم را یک اثر ماندگار و عبرت آموز دانست.
دکتر «عبدالعلی علیعسکری»، رئیس سازمان صدا و سیما 12 آبان ماه 1395 در پردیس ملت به همراه خانواده به تماشای فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» نشستند.
«محمد تقی فهیم»، منتقد سینما در خصوص فیلم «یتیمخانه ایران» گفت: «یتیمخانه ایران از لحاظ تاریخی و ایدئولوژیک دارای اهمیت زیادی است و ضعفهای موجود باعث نمیشود که کلیت آن نادیده گرفته شود.»
«جبار آذین»، منتقد و مدرس سینما همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» گفت:
«این اثر سینمایی بازگو کننده مظلومیتها، باورها، سنتها و مقاومتهای مردمی و ملی ایرانیان و ظلم و تعدی متجاوزان بیگانه و کوششهای اجتماعی برای تداوم حیات جامعه و سربلندی ایرانیان است؛ فیلم یتیم خانه ایران یک اثر مرجع و ماندگار تصویری درباره گوشهای از تاریخ ایران و نمونهای آغازگر برای تولید آثار سینمایی تاریخی هدفمند و ارزشی مقاومت و ملی است.»
«این اثر سینمایی بازگو کننده مظلومیتها، باورها، سنتها و مقاومتهای مردمی و ملی ایرانیان و ظلم و تعدی متجاوزان بیگانه و کوششهای اجتماعی برای تداوم حیات جامعه و سربلندی ایرانیان است؛ فیلم یتیم خانه ایران یک اثر مرجع و ماندگار تصویری درباره گوشهای از تاریخ ایران و نمونهای آغازگر برای تولید آثار سینمایی تاریخی هدفمند و ارزشی مقاومت و ملی است.»
«قطبالدین صادقی»، بازیگر فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» و دارندهی دکترای هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن پاریس خاطرنشان کرد:
«من بسیار متأسفم که مدیران فرهنگی و مسئولان سینمایی ما به این نوع آثار اهمیتی نمیدهند؛ ما باید در کشورمان آثار تاریخی این گونه را تولید کنیم تا نسلهای آتی جنایات غربیها بر علیه مردم کشورمان را فراموش نکنند و در دام آنها گرفتار نشوند.»
«من بسیار متأسفم که مدیران فرهنگی و مسئولان سینمایی ما به این نوع آثار اهمیتی نمیدهند؛ ما باید در کشورمان آثار تاریخی این گونه را تولید کنیم تا نسلهای آتی جنایات غربیها بر علیه مردم کشورمان را فراموش نکنند و در دام آنها گرفتار نشوند.»
«قطبالدین صادقی»، بازیگر فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» در رابطه با این اثر سینمایی گفت:
«یتیمخانه ایران» دغدغهای ملی است و همه مردم باید از این فیلم حمایت کنند باعث تعجب من است که هیچ کس حرفی از اتفاقات روایت شده در این فیلم نزده و به نوعی خواستند این بخش از تاریخ مهم در کشور ما به فراموشی سپرده شود.»
«یتیمخانه ایران» دغدغهای ملی است و همه مردم باید از این فیلم حمایت کنند باعث تعجب من است که هیچ کس حرفی از اتفاقات روایت شده در این فیلم نزده و به نوعی خواستند این بخش از تاریخ مهم در کشور ما به فراموشی سپرده شود.»
«ملیکا شعبان» بازیگر نوجوان سینما و تلویزیون که در فیلم سینمایی «یتیمخانه ایران» به کارگردانی «ابوالقاسم طالبی» یکی از نقشهای مکمل را بازی میکند گفت:
«بازی در یتیمخانه ایران تجربهای بسیار سخت اما دلنشین بود. من در این فیلم نقشی را بازی میکردم که بسیار بزرگتر از سنم بود و این مطلب نیاز به تمریناتی نسبتاً فشرده داشت که با کمک کارگردان از پس آنها برآمدم.»
«بازی در یتیمخانه ایران تجربهای بسیار سخت اما دلنشین بود. من در این فیلم نقشی را بازی میکردم که بسیار بزرگتر از سنم بود و این مطلب نیاز به تمریناتی نسبتاً فشرده داشت که با کمک کارگردان از پس آنها برآمدم.»
امیر دریادار «حبیبالله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی 13 آذر ماه 1395 در گفتگو با «علی ضیاء» در برنامهی «فرمول یک» اعلام کرد؛ آخرین باری که به سینما رفته برای تماشای فیلم «یتیم خانه ایران» بوده و تماشای این فیلم را به همه توصیه میکند.
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» در پاسخ به این سوأل که برخی از رسانهها رقمهای هنگفتی را برای تولید این اثر سینمایی عنوان میکنند اظهار داشت:
«من پیش از این بارها و از طریق تریبونها و رسانههای مختلف رسماً اعلام کردهام که «یتیمخانه ایران» حدود ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.»
«من پیش از این بارها و از طریق تریبونها و رسانههای مختلف رسماً اعلام کردهام که «یتیمخانه ایران» حدود ۸ میلیارد تومان هزینه داشته است.»
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» تأکید کرد:
«خوشبختانه هر یک از صاحب نظران، کارشناسان و افراد کاربلدی که این فیلم را دیدهاند هیچ گونه ایراد تاریخی از آن نگرفتهاند و این نشان از آن دارد که ما با دقت و حساسیت کارمان را در این زمینه انجام دادهایم.»
«خوشبختانه هر یک از صاحب نظران، کارشناسان و افراد کاربلدی که این فیلم را دیدهاند هیچ گونه ایراد تاریخی از آن نگرفتهاند و این نشان از آن دارد که ما با دقت و حساسیت کارمان را در این زمینه انجام دادهایم.»
در نگارش فیلمنامه «یتیمخانه ایران» از حضور چندین مشاور بهره برده شده که مهم ترین آنها آقای مهندس «ارگانی» بود و از ایشان خواهش شد که بر فیلمنامه سخت بگیرند از سوی دیگر با محققان و تاریخدانها هم جلساتی برگزار شد.
شخصیتهای «یتیمخانه ایران» همگی واقعی هستند و مابه ازای تاریخی آنها کاملاً وجود داشته است. تنها در رابطه با برخی از شخصیتها مجبور به گرته برداری شده اما اغلب شخصیتها و به ویژه شخصیتهای اصلی همگی مابه ازای تاریخی و حقیقی دارند.»
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» در خصوص منابع مطالعاتی این فیلم بیان داشت:
«در بین تمامی پاورقیها و کتب تاریخی کتاب دکتر «مجد» کمک بسیاری به من کرد؛ کتاب ارزشمند ایشان تنها کتابی بود که در رابطه با جنایات غربیها در رابطه با این مقطع تاریخی نوشته شده بود و من الهام زیادی از این کتاب گرفتم.»
«در بین تمامی پاورقیها و کتب تاریخی کتاب دکتر «مجد» کمک بسیاری به من کرد؛ کتاب ارزشمند ایشان تنها کتابی بود که در رابطه با جنایات غربیها در رابطه با این مقطع تاریخی نوشته شده بود و من الهام زیادی از این کتاب گرفتم.»
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» بیان داشت:
«متأسفانه در کشور ما کم کاریهای زیادی در بازگویی جنایات غربیها که در طول سالیان علیه منافع و مردم ایران زمین انجام دادهاند صورت گرفته است؛ بنده معتقدم ما نمیتوانیم دردهای ایرانی و ایران را ببینیم و آنها را بازگو نکنیم و شدیداً امیدوارم که ساخت یتیم خانه ایران باعث شد بعد از این فیلمها و سریالهای زیادی در این زمینه ساخته شوند.»
«متأسفانه در کشور ما کم کاریهای زیادی در بازگویی جنایات غربیها که در طول سالیان علیه منافع و مردم ایران زمین انجام دادهاند صورت گرفته است؛ بنده معتقدم ما نمیتوانیم دردهای ایرانی و ایران را ببینیم و آنها را بازگو نکنیم و شدیداً امیدوارم که ساخت یتیم خانه ایران باعث شد بعد از این فیلمها و سریالهای زیادی در این زمینه ساخته شوند.»
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» در پاسخ به این سوأل که آیا صرفاً حس ناسیونالیستی باعث ساخت یتیم خانه ایران شد و یا هدفش بازگویی از بخشی از ناگفتههای تاریخ کشورمان بوده است اظهار داشت:
«قطعاً هر دوی این موارد موجبات ساخت این اثر سینمایی را فراهم آورد؛ برای من عجیب است که در سال ۱۲۹۵ نیمی از جمعیت ایران به دلیل وحشی گریهای غربیها مردهاند اما صدای کسی در این رابطه درنیامده است و از آن دوران دولتها و حکومتها در صدد حذف این بخش از تاریخ برآمدهاند؛ این در حالی است که وقتی یک دختر غربی با ترن برخورد میکند و کشته میشود جنجالهای زیادی برپا شده و عروسک معروف «باربی» به یاد او ساخته شده و در دنیا توزیع میشود.»
«قطعاً هر دوی این موارد موجبات ساخت این اثر سینمایی را فراهم آورد؛ برای من عجیب است که در سال ۱۲۹۵ نیمی از جمعیت ایران به دلیل وحشی گریهای غربیها مردهاند اما صدای کسی در این رابطه درنیامده است و از آن دوران دولتها و حکومتها در صدد حذف این بخش از تاریخ برآمدهاند؛ این در حالی است که وقتی یک دختر غربی با ترن برخورد میکند و کشته میشود جنجالهای زیادی برپا شده و عروسک معروف «باربی» به یاد او ساخته شده و در دنیا توزیع میشود.»
«ابوالقاسم طالبی»، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» در رابطه با چگونگی شکلگیری داستان این فیلم گفت:
«در مقابل ظلم تاریخی به ایرانیان نتوانستم ساکت بنشینم و تمامی توان خود را به کار بردم تا در این اثر سینمایی دستهای مستکبران را رو کنم.»
«در مقابل ظلم تاریخی به ایرانیان نتوانستم ساکت بنشینم و تمامی توان خود را به کار بردم تا در این اثر سینمایی دستهای مستکبران را رو کنم.»
این فیلم تنها متقاضی نمایش در بخش خارج از مسابقه جشنوارهی فیلم فجر بود که در ساعات انتهایی به جدول نمایش فیلمها اضافه شد. گویا هیات انتخاب این فیلم را دیده است اما سازندگان تمایلی به نمایش فیلم در بخش مسابقهی جشنواره را نداشتند.
بخش اعظم صحنههای فیلم در دکورهای بازسازی شده در شهرک غزالی و سولههای اطراف تهران جلوی دوربین رفت. این فیلم علاوه بر تهران در شمال کشور و در شهرهای مازندران و جنگلهای گیلان هم فیلمبرداری شد.
موسیقی این کار را سرگئی کروتسنکو در دومین همکاری خود با ابوالقاسم طالبی در یتیم خانه ایران بر عهده داشته است. اولین همکاری این دو هنرمند در فیلم «قلادههای طلا» رقم خورد.
علاوه بر بازیگران ایرانی از بازیگران خارجی هم در این فیلم استفاده شده است.
این تنها فیلم سینمایی است که پس از گذشت یک قرن از قحطی بزرگ در ایران به این موضوع میپردازد.
فیلم داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران که در سالهای 1295 تا1297 و در کوران جنگ جهانی اول در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانهی روس و انگلیس رخ داد را روایت میکند.