حواشی فیلم سینمایی «فروشنده» (11 حاشیه)
فیلم سینمایی «فروشنده»، 5 بهمن ماه سال 1396 جایزه «بهترین فیلم خارجی زبان»، را از در «آکادمی سینمایی سوئد»، دریافت کرد.
نمایش عمومی «فروشنده» از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح روز چهارشنبه دهم شهریور ماه 1395 آغاز شد. فروشنده تنها در سه روز حدود یک میلیارد تومان فروش داشت. این فیلم روز چهارشنبه در نخستین روز اکرانش ۲۵۰ میلیون تومان فروش رفت و رکوردی جدید در سینمای ایران ثبت شد (تا تابستان سال 95)؛ درنهایت فروشنده در روز ۲۳ آبان سال ۹۵ در آخرین هفته اکرانش در ایران، با شکستن رکورد فیلم «محمد رسولالله» مجید مجیدی پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد (تا تابستان سال 1395).
«فروشنده» در اروپا و آمریکا با نام فروشنده (The Salesman) و در فرانسه با نام مشتری (Le Client) عرضه شد. دلیل این تغییر نام در فرانسه، ساخت فیلمی به اسم فروشنده در این کشور است.
«مسعود فراستی»، «فروشنده» را اثری بیدروپیکر و ناکنشمند دانسته است:
«فروشنده ماقبل بد است. ناچیز است. نه چیزی میفروشد، نه میخرد. ماقبل و ناتوان از خرید و فروش است؛ و ماقبل بدهبستان و هرگونه گفتگو. فیلمی است شکل نگرفته، سردرگم و مفعول؛ که فعل از بیرون برش واقع میشود. خودش فعلی ندارد و کنشی؛ منشی که بماند. نه قصهای دارد و فیلمنامهای، نه کارگردانی، نه فیلمبرداری و نه تدوین. فیلم، حتی «چه» درست و درمانی ندارد. فیلمنامهای پرحفره که هر چیزی بر آن وارد میشود یا از آن خارج. بسیار کم دارد و بسیاری اضافه. حذفهایش نیز از نداشتن و ندانستن است و نه از داشتن.»
«مگی گگلر» منتقد «ویو آرت» گفته است:
«فروشنده فیلمی بسیار هوشمندانه و خوشساخت است. فرهادی یکبار دیگر درونیات و ذهنیات شخصیتهایش را میکاود و موشکافانه انگیزههای آنها را بررسی میکند. روایت ریزبینانه او همراه با بازی بینقص ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، به خوبی میدرخشد. بدون هیچ تردیدی، اصغر فرهادی یک فیلمنامهنویس درجه یک است. او شیوه سینمایی دقیقی برای خودش دارد که او را از فیلمسازان غربی، متفاوت میکند».
«تیم رابی» منتقد «تلگراف» معتقد است؛ فیلم «گذشته» و فیلم «فروشنده»، هر دو از نظر داستانی مانند کلافی درهمتنیده و جذاب بودند.
«دبورا یانگ» منتقد هالیوود «ریپورتر» گفته است:
«فیلم استادانهی «فروشنده»، بویژه در پایانبندی بسیار عالی است اما نه چندان گیراست».
«پیتر برادشو» منتقد «گاردین» گفته است؛ «فروشنده» فیلمی زیرکانه و جاه طلبانه است. فروشنده سعی میکند که تأثیر و نتیجهٔ بزرگتری نسبت به فیلم قبلی فرهادی داشته باشد و کیفیت مبهم و معمایی جدایی نادر از سیمین را ندارد. در حقیقت تم انتقام-عدالت طلبی فیلم تقریباً مرا به یاد اثر ملودرام-جنایی «دنی ویلنوو» یعنی فیلم «زندانیان» میاندازد. با این همه آی کیو محض فیلم سازی فرهادی این فیلم را بسیار تماشایی کرده است.
«اوون گلیبرمن» منتقد مجله «ورایتی» گفته است:
«فروشنده حتی از ساختههای پیشین فرهادی مینیمالتر، سربه زیرتر و جمعوجورتر است. با اینحال اما تکنیک نویسنده و کارگردان مثل همیشه با اعتماد به نفس کامل همراه است. هنرنمایی در جای خودش است و هر سرنخی به نتیجهای غیرقابل انتظار ختم میشود».
وبگاههای سینمایی «ایندیوایر» با انتشار فهرستی از صد فیلم کنجکاوی برانگیز که در سال ۲۰۱۶ اکران میشوند، پنجمین فیلم فهرست خود را به «فروشنده»، هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی اختصاص داد. ایندیوایر دربارهٔ این فیلم نوشت:
«شاید برای اغلب ما، اصغر فرهادی، هیجانانگیزترین فیلمساز ایرانی این دهه است. ملودرام برنده اسکار او، جدایی نادر از سیمین سال گذشته در راس فهرست ایندیوایر به عنوان بهترین فیلم دهه اخیر قرار گرفت و فیلم فرانسوی او نیز فیلم فوقالعادهای است.»
«فروشنده» روی هم رفته آرای مثبت فراوانی را از داوران سینمایی به خود اختصاص داد و از استقبال عمومی خوبی نیز برخوردار شد. فیلم در سایت «راتن تومیتوز» با استناد بر ۱۴۸ نقد نمره ۹۷/۱۰۰ را دریافت کرده است و در سایت «متاکریتیک» نیز با توجه به ۳۶ رای امتیاز ۸۵/۱۰۰ را گرفته است.