سیدحمیدرضا خدائیان: مدتی است که فیلم تنت اثر کریستوفر نولان سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است.در روزهای اخیر که نسخه ی با کیفیت این فیلم در ایران نیز قابل دسترس شد، این غوغا به ایران هم کشیده شد. به همین دلیل منظوم تصمیم گرفت تا در نقدی اختصاصی به این فیلم بپردازد .
سیدحمیدرضا خدائیان: مدتی است که فیلم تنت اثر کریستوفر نولان سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است.در روزهای اخیر که نسخه ی با کیفیت این فیلم در ایران نیز قابل دسترس شد، این غوغا به ایران هم کشیده شد. به همین دلیل منظوم تصمیم گرفت تا در نقدی اختصاصی به این فیلم بپردازد .
سیدمحمدرضا حسینی: "همه میدانند" فیلم لطیف ، مهندسی شده ، هوشمندانه ، دقیق ، سر و شکل دار ، محکم و زیباییست که میشود بارها دید و لذت برد و تعلیقی دارد که از جنس تعلیقهایِ فرهادیِ مؤلف است ؛ حتی به گمان من میشود این فیلم را بعنوانِ یک مبحث درسی در آکادمیهایی که کار پژوهش دینی میکنند به نمایش درآورد
رضا حاج محمدی: «کوکو» شاید اولین دنیا در میان فیلمهای پیکسار را دارد که آدم راستیراستی دوست دارد در خیابانهایش قدم زده و به خانههای پلهایاش که روی سقف یکدیگر ساخته شده و به سوی آسمان سر دراز کردهاند زل بزند. یا همراه با اسکلتهای دیگر سوار بر قطارهای هواییاش شب تا صبح از این سوی شهر به آنسو سواری کرده و وزش باد را روی صورتمان احساس کنیم.
جواد صادقی: این فیلم که ساخته و پرداخته دارن آرنوفسکی است، روایتگر داستانی است که شروع خلقت و پایان آن را به تصویر می کشد. فیلم بسیار نمادین و سمبلیک است و از لحاظ نشانه شناختی، دارای رمزگان معنایی است که هر کدام محمل پیامی هستند.
مرجان الله دادیان: موضوعی که نشان میدهد مدیران فرهنگی غرب تا چه میزان بر اثرگذاری سینما به خصوص انیمیشن واقف هستند و از اثرگذاری و قدرت رسانهای آن برای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت اجتماعی و فرهنگی خود سود میبرند، خوب است که این انیمیشنها مورد کاوش قرار بگیرد.
مرجان الله دادیان: داستان انیمیشن در واقع تأثیر انسانها بر یکدیگر را مطرح میکند اینکه روابط انسانی ما چه نتایجی را دربر خواهند داشت و تا چه میزان در زندگی و تفکرات ما تأثیر میگذارند، در کنار هم خندیدن و یا به هم خندیدن در ظاهر اتفاقی سطحی به نظر میرسد.
پارسا پورحسن: بازی با زمان با اینکه جای خود را پیدا نمیکند، اما چه از لحاظ اهمیت تکنیکی و چه از لحاظ اهمیت روایی به عنوان القا کنندهی سردرگمی، به فضای بسته که اکثر آنها ترسیم سربازهای در هم تنیده در محیطی خفه بوده، تاثیر کنش جنگ را در مخاطب تشدید میکند.
روزنامه گاردین: نولان از ابتدا بیننده را با هرجومرج و ترس، تصویرهای خارقالعاده و خیرهکننده، احاطه میکند. بهخصوص پلی پر از سرباز که تا وسط دریا کشیده شده که در معرض حمله هواپیماهای دشمن قرار دارد. این بیانی معمارانه از اشتیاق محکومشده بازگشت به خانه است.
مرجان الله دادیان: انتخاب سرنوشت محتمل برای بشریت به نوع نگاه هر شخص بستگی دارد، هر دو امکان موجود و قابل وقوع است، شاید بهتر است برای انتخاب سبک زندگی و بررسی شرایط فرزند آوری به جای حل مسائل پیچیده منطقی تصمیم گیری را بر عهده دلهایمان بگذاریم.
رضا حاج محمدی: «من نفرتانگیز ۳» یکی از همان دنبالههایی است که سازندگان هیچ ایدهی داستانی محکمی نداشتهاند، بلکه فقط هرچیزی را که دستشان آمده است با هم ترکیب کردهاند تا زمان ۹۰ دقیقهای فیلم را پر کنند.
احسان درخشنده: انیمیشن «بچه رییس» به هیچ وجه اثری صرفاً مخصوص مخاطب خردسال نیست. محتوای داستان و شوخیهای به کار رفته در انیمیشن، به خوبی شاهد این مدعا هستند. حتی ردهبندی اثر (PG – نظارت والدین توصیه میشود) مهر تأییدی بر گفتۀ ماست.
رضا حاج محمدی: «بچه رییس» به جای اینکه از ذهن فعال و رویاپرداز تیم برای کندو کاو درِ شخصیتِ پیچیده و جذاب کودکان استفاده کند، از این ایده به عنوان وسیلهای برای آزاد بودن استفاده کرده است. آزاد باشد تا هر چیزی که خواست درون آش شلهقلمکارِ فیلم بریزد و امیدوار باشد که اتفاقی رخ بدهد.
امیرحسین امیرپور: جدیدترین حیواناتی که با انسان همراه شدند حیوانات زوتوپیا هستند، حیواناتی که مثل انسان زندگی میکنند درست مثل انسانها کلمات را ادا میکنند، واکنش آنها و حتی حرکات دست و پای آنها و حرکات صورتشان نیز با حیوانات داخل جنگل فرق میکنند، گرچه هنوز مثل حیوانات واقعی خودشان را لیس بزنند.
محمد شکیبادل: رهایی از شاوشنک، فیلمی است درباره دغدغه های پایان ناپذیر آدمی همچون: عدالت، آزادی، رفاقت، تلاش، مقاومت، سرگشتگی های روح بشری و تحوّل انسان؛ امّا مهم ترین دغدغه فیلم، تصویر...
محمد مهدی تابنده: رستگاری در شاوشنک با حال و هوایی راز آلود و معمایی(که حاصل دکوپاژ و فضاسازی بی نقص و دقیق فرانک دارابونت است) آغاز می شود و همزمان با ورود اندی...
: با یکی از بهترین دیالوگ های فیلم شروع میکنیم، امید واقعا بهترین چیز است، با امید میشه زندگی کرد، با امید میشه آینده رو ساخت. این فیلم نمونه ای بارز...
ایمان شاه بیگی: رستگاری از شاوشنگ شاهکار درخشانی است که ساخته شده تا زندگی تماشاگرانش را تغییر دهد و تاثیرگذار باشد . تجربه سینمایی فوق العاده ایی که تجلی بخش رسالت حقیقی هنر...
مجید رحمانی: عناصر روایی در فیلم ( فیلم نامه)" رستگاری در شاوشنک " ساخته فرانک دارابونت با استناد "به تئوریهای فیلم نامه در سینمای داستانی نوشته شاهپور شهبازی " بی شک با استفاده...
: این فیلم به نوعی اول اثر کارگردان گزیده کار سینمای جهان، “فرانک دارابونت” به حساب می آید. چون تا قبل از این فیلم تنها یک فیلم کوتاه را کارگردانی کرده...
مجتبی پورمحسن: فرانک دارابونت بیست و هشتم ژانویه سال ۱۹۵۹ به دنیا آمد و پیش از آنکه به طور حرفه ای وارد حرفه فیلمسازی شود کارش را به عنوان طراح صحنه در...