به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
محمود کلاری مدیر فیلم برداری سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1330 چشم به جهان گشود. از مهمترین آثار محمود کلاری میتوان به فعالیت در فیلم مادر، فیلم بادیگارد و فیلم جدایی نادر از سیمین اشاره کرد.
محمود کلاری کار حرفهای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1364 در 34 سالگی در فیلم آن سوی مه به کارگردانی منوچهر عسگرینسب به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم مادر، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای محمود کلاری محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون علیرضا شجاعنوری، ایرج طهماسب، سارا نجفی و میترا قمصری را تجربه کرد.
محمود کلاری در سال 1368 دورهی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 3 فیلم مهم سینما حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم محمود کلاری در این سال، فعالیت در فیلم ریحانه به کارگردانی علیرضا رئیسیان، فعالیت در فیلم مادر به عنوان مدیر فیلم برداری و فعالیت در فیلم ای ایران به عنوان مدیر فیلم برداری محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین بخشهای بیوگرافی محمود کلاری فعالیت در فیلم مادر بوده است. محمود کلاری سال 1368 در 38 سالگی در فیلم مادر به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. محمود کلاری توانست با فعالیت در فیلم مادر تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربهای نظیر رقیه چهرهآزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی و امین تارخ توانست سطح کاری او را متحول کند.
محمود کلاری علاوهبر فیلم مادر، سال 1394 در 64 سالگی در فیلم بادیگارد نیز فعالیت داشته است. محمود کلاری اینبار با ابراهیم حاتمیکیا یعنی کارگردان فیلم بادیگارد و هنرمندانی چون پرویز پرستویی، بابک حمیدیان، مریلا زارعی و محمود عزیزی همکاری داشت.
با اینکه محمود کلاری را بیشتر بعنوان مدیر فیلم برداری میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. محمود کلاری علاوهبر مدیر فیلم برداری بهعنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار محمود کلاری در حرفهی بازیگر، فیلم کارگران مشغول کارند، فیلم داستانهای جزیره (اپیزود اول، دختردایی گمشده)، فیلم جهانپهلوان تختی و فیلم بانو است. مهمترین آثار محمود کلاری در حرفهی نویسنده، فیلم رقص با رویا و فیلم ابر و آفتاب است. مهمترین آثار محمود کلاری در حرفهی کارگردان، فیلم رقص با رویا و فیلم ابر و آفتاب است.
وی تاکنون موفقیتهای بسیاری در جشنوارهها کسب کرده است. محمود کلاری سال 1364 در 34 سالگی برای فیلم جادههای سرد به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی توانست در 4مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برنده شود. همچنین محمود کلاری سال 1377 در 47 سالگی برای فیلم قرمز به کارگردانی فریدون جیرانی توانست در 17مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1366 در 36 سالگی برای فیلم ویزا به کارگردانی بهرام ریپور توانست در 6مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1378 در 48 سالگی برای فیلم بوی کافور، عطر یاس به کارگردانی بهمن فرمانآرا توانست در 18مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برنده شود. همچنین محمود کلاری سال 1369 در 39 سالگی برای فیلم نوبت عاشقی به کارگردانی محسن مخملباف توانست در 9مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1396 در 66 سالگی برای فیلم بمب؛ یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی توانست در 36مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1373 در 43 سالگی برای فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش توانست در 13مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1368 در 38 سالگی برای فیلم ریحانه به کارگردانی علیرضا رئیسیان توانست در 8مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1367 در 37 سالگی برای فیلم سرب به کارگردانی مسعود کیمیایی توانست در 7مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برنده شود. همچنین محمود کلاری سال 1394 در 64 سالگی برای فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا توانست در 34مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1391 در 61 سالگی برای فیلم استرداد به کارگردانی علی غفاری توانست در 31مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1374 در 44 سالگی برای فیلم گبه به کارگردانی محسن مخملباف توانست در 14مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برنده شود. همچنین محمود کلاری سال 1383 در 53 سالگی برای فیلم ماهیها عاشق میشوند به کارگردانی علی رفیعی توانست در 23مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1375 در 45 سالگی برای فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی توانست در 15مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین محمود کلاری سال 1389 در 59 سالگی برای فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی توانست در 29مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برنده شود.
در مجموع در کارنامه 67 ساله و بیوگرافی محمود کلاری آثار مهمی وجود دارد. اگر میخواهید با بیوگرافی محمود کلاری و زندگی حرفهای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار محمود کلاری در منظوم سر بزنید. همه 86 اثر مهم محمود کلاری در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار محمود کلاری در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها دادهاند. در واقع هر چقدر محمود کلاری در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمرهی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی محمود کلاری درخشانتر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی محمود کلاری بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، فیلم مادر محسوب میشود و اثری که در بیوگرافی محمود کلاری کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم یک روز دیگر محسوب میشود.
اگر در مورد بیوگرافی محمود کلاری نکات بیشتری میدانید حتما برای ما ارسال کنید تا کمکی بزرگ به همه مخاطبان و طرفداران محمود کلاری کرده باشید. مثلا اگر اطلاعاتی دقیقتر در مورد بیوگرافی محمود کلاری، آثار محمود کلاری، جوایز محمود کلاری، همکاران محمود کلاری، گالری عکس محمود کلاری، قد محمود کلاری، وزن محمود کلاری، رنگ چشم محمود کلاری، وضعیت تأهل و همسر محمود کلاری، فرزندان محمود کلاری، حواشی محمود کلاری و کودکی محمود کلاری میدانید حتما برای ما ارسال کنید.
وی اولین نمایشگاههای عکس خود را با عنوان «حکایت تنهایی آدم» در سال (۱۳۵۵) و «دیدار با آدمهای اطرافمان» در سال (۱۳۵۶) در تهران برپا کرد.
کلاری در سال (۱۳۵۸) به استخدام آژانس بینالمللی عکس خبری "سیگما" در پاریس درآمد و فعالیت حرفهای عکاسی را تا سال (۱۳۶۶)، که بهصورت حرفهای بهعنوان فیلمبردار مشغول به کار شد، ادامه داد.
محمود کلاری در سال (۱۳۵۹) یکی از ۱۵ عکاس برتر سال توسط مجلهی تایم شناختهشد و عکسهای وی در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شدهاست.
کلاری از سال (۱۳۶۳) تا (۱۳۶۵) بهعنوان دبیر واحد عکاسی تلویزیون ملی فعالیت کرد.
کلاری یک دهه فعالیت دور از سینما داشت تا این که پس از انقلاب و در سال (1363) عکاسی فیلم شهر موشها را به عهده گرفت. این فیلم عروسکی که در زمان خود هواداران زیادی داشت، برای محمود کلاری سکوی پرتابی شد تا استعدادهای خود را در زمینهای دیگر به منصه ظهور برساند.
پس از شهرموشها کلاری مورد توجه فیلمساز جوان و بااستعدادی به نام مسعود جعفریجوزانی قرار گرفت و او برای فیلمهای «جادههای سرد» (1363) و «شیر سنگی» از کلاری دعوت به همکاری کرد و به این ترتیب کلاری در سن 35 سالگی تبدیل به فیلمبردار جوان سینمای ایران شد.
پس از این دو همکاری با جعفریجوزانی، کلاری به طور حرفهای جذب سینمای ایران شد.
کلاری مدتی بهعنوان استاد مهمان در دانشگاه "تهران" عکاسی خبری تدریس میکرد.
وی از آغاز تأسیس جامعهی اصناف سینمای ایران «خانهی سینما» تا به امروز، دو دوره ریاست انجمن فیلمبرداران سینمای ایران را برعهده داشتهاست.
در سال (۱۳۸۱) نمایشگاه عکسهای محمود کلاری در خانهی هنرمندان ایران با عکسهایی از فروپاشی دیوار برلین با عنوان «دیوار» برگزارشد و پس از آن سیزدهم بهمنماه سال (۱۳۸۸) عکسهای «خیابان انقلاب» همزمان با انتشار کتاب عکسهای او با همین عنوان در پردیس "ملت" رونمایی شدند.
کتاب «خیابان انقلاب» نخستین تجربهی چاپی کلاری طی سی سال عکاسی، محسوب میشود که در آن حدود ۱۱۰ عکس رنگی و سیاه و سفید، در قالب یک مجلد ۱۳۰ صفحهای در قطع خشتی همراه با مقدمهی عکاس و شرح حال آن روزها منتشر شدهاست.
وی این عکسها را با هر دوربینی که در سال (135۷) و در مقطع انقلاب در اختیار داشتهاست، با نگاتیو ۱۳۵ گرفته و بیشتر عکسهایش در این مجموعه، در بهمن (13۵۷) تهران خلاصه میشود.
محمود کلاری فیلمبرداری آثاری نظیر؛ «بادیگارد» (۱۳۹۴)، «کوچهی بینام» (۱۳۹۳)، «تمشک» (۱۳۹۲)، «گذشته» (۱۳۹۱)، «برف روی کاجها» (۱۳۹۰)ع «شکلات داغ» (۱۳۸۸)، «چهل سالگی» (۱۳۸۷)، «گرگ و میش» (۱۳۸۵)، «بید مجنون» (۱۳۸۳)، «چشمان سیاه» (۱۳۸۱)، «سیاوش» (۱۳۷۷)، «درخت گلابی» (۱۳۷۶)، «لیلا» (۱۳۷۵)، «سمفونی تهران» (۱۳۷۳)، «از کرخه تا راین» (۱۳۷۱)، «مادر» (۱۳۶۸)، «شیر سنگی» (۱۳۶۵) و «مدرسهی موشها» (۱۳۶۳)، را در کارنامه دارد.
وی همچنین کارگردانی فیلمهایی نظیر؛ «ابر و آفتاب» (۱۳۷۵) و «رقص با رویا» (۱۳۷۹)، را برعهده داشتهاست.
محمود کلاری در فیلمهایی نظیر؛ «بانو» (داریوش مهرجویی)، «جهانپهلوان تختی» (بهروز افخمی) و «کارگران مشغول کارند» مانی حقیقی، به نقشآفرینی پرداختهاست.
محمود کلاری، تندیس یک عمر دستاورد هنری از جشنوارهی دوبلین در ایرلند (1393)، تندیس بهترین فیلمبرداری از نهمین جشن سینمای برای فیلم «ماهیها عاشق میشوند» (1392)، جایزهی بهترین فیلمبرداری از جشن انجمن منتقدان سینمای ایران برای فیلم «استرداد» (1392)، قورباغهی نقرهای نوزدهمین جشنوارهی بینالمللی کَمِرایمِیج لهستان برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» (1390)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از بیستونهمین جشنوارهی فیلم فجر برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» (1389)، سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری برای فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم «خون بازی» (1385)، جایزهی اومبای طلایی از جشنوارهی بینالمللی فیلم ماردل پلاتا آرژانتین برای فیلم «ابر وآفتاب» (1998)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هجدهمین جشنوارهی فیلم فجر برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» (1374)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از چهاردهمین جشنوارهی فیلم فجر برای فیلم «گبه» (1374)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از هفتمین جشنوارهی فیلم فجر برای فیلم «سرب» (1367)، را در کارنامه دارد.