سیدحمیدرضا خدائیان: مدتی است که فیلم تنت اثر کریستوفر نولان سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است.در روزهای اخیر که نسخه ی با کیفیت این فیلم در ایران نیز قابل دسترس شد، این غوغا به ایران هم کشیده شد. به همین دلیل منظوم تصمیم گرفت تا در نقدی اختصاصی به این فیلم بپردازد .
احمد رنجبر: اکبر عبدی مشهور است به بذلهگویی و خوش سر و زبانی. احتمالا سازندگان «شبی با عبدی» روی این ویژگی حساب کرده بودند تا از آن برای بالا بردن جذابیت برنامه بهره ببرند. عبدی مثل سالهای دور، خاطرات اش را جذاب بیان نمیکند.وانگهی؛ خاطرات او تکراری شده و شنیدن آنها دیگر لطفی ندارد.
سیدرضا منتظری: «خاله قورباغه» و امثال آن در سینمای کودک به این نتیجه میرسیم که یکی از عمده دلایل دوری کودکان از سینما طی سالهای اخیر آن است که سینماگران کودک در آثارشان بیشتر به نوستالژیها و دغدغههای شخصی شان میپردازند و کودکان را بهطور کل فراموش کردهاند!
مهرداد داوودی: نقد قسمت شانزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: سریال در سکانس پایانی با جای دادن برخی دیالوگها تلاش میکرد بهمان بفهماند که رابطه بین شهرزاد و فرهاد همچنان سر جایش است اما این دو قرار است با وجود این عشق دور از هم باشند. شاید تمام رسالت این سکانس نشان دادن تنهایی مطلق شهرزاد با مرگ قباد و ترک فرهاد بود.
مهرداد داوودی: نقد قسمت پانزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: قباد در لایههای شخصیتش ذات معصومی دارد که انگار تنها شهرزاد از آن خبر دارد و دقیقا به همین دلیل است که شهرزاد تصمیم میگیرد برای نجات زندگی او حتی روبروی فرهاد هم قرار بگیرد.
مهرداد داوودی: نقد قسمت چهاردهم سریال شهرزاد فصل سوم: درادامه سریال شاهد ایجاد رابطه عاطفی میان شهرزاد و قباد هستیم. رابطهای که از لحاظ پیرنگ به سختی با عقل جور درمیآید. اما در ادامه همین رابطه دلیلی برای یکی از مهمترین اتفاقهای داستان و کل سریال میشود.
راد شهبازی: تنها نقطه ضعف فیلم ، این است که ایده اولیه درخشان حقیقی (قاتل سریالی) ، در همان مرحله خام اولیه باقی میماند و کلیت داستان به همین موضوع محدود شده و چندان به آن اشاره ای نمیشود .
محمدحسین قلیپور: با وجودی تلاش بسیاری که برای نمایش منصفانه و خیرخواهانه معضلات اجتماعی ناشی از اعتیاد صورت گرفته است اما باز هم آفت رئالیسمهای اجتماعی به مزرعه دارکوب نفوذ کرده است و این اثر را در جرگه سایر آثار مشابه خود قرار داده است.
مهرداد داوودی: نقد قسمت سیزدهم سریال شهرزاد فصل سوم: با پرداخت به خرده داستانها، حذف درست شخصیتها و روایت محکم، تبدیل به یکی از بهترین اپیزودهای این سریال شد. این اپیزود با این که از مشکلاتی هم رنج میبرد اما به خوبی مخاطب را درگیر میکند و با پایانبندی خود به مخاطب هفت روز وقت میدهد تا برای چند اپیزود باقیماندهی سریال، فرضیهپردازی کند.
مهرداد داوودی: نقد قسمت دوازدهم سریال شهرزاد فصل سوم: سریال شهرزاد حالا به نقطهای رسیده است که چند خط داستانی مهمش سر راه یکدیگر قرار گرفتهاند و این موضوع باعث پیچدگیهایی در داستان خواهد شد. سریال در این چند قسمت پایانی فرصت دارد با دوری از مشکلهای خود، به پایانی متفاوت برسد.
ساناز رمضانی: «هزارپا» در این روزهای عجیبوغریب سینما، روحی تازه است بر کالبد نیمهجان سینمای کمدی و کورسوی امیدی نسبت به کمدیهایی که درراه هستند ازجمله «مارموز» ساخته کمال تبریزی. شاید تبریزی هم با آخرین ساختهاش به دوران اوج خود برگردد و خاطره«مارمولک» را دوباره زنده کند.
کوروش بامدادی: نقد و بررسی قسمت دهم سریال گلشیفته: مهمترین نقطه طنز «گلشیفته» تا امروز انتقادات اجتماعی و سیاسی آن است که هوشمندانه در لفافه پیچیده شده است تا کسی را نرنجاند اما آنقدر شفافیت دارد که پیامش را منتقل کند.
مهرداد داوودی: نقد قسمت دهم سریال شهرزاد فصل سوم: یکی از بهترین نکات این اپیزود نپرداختن به خطهای داستانی کناری است. شاید هوشنگ همچنان بتواند در اتفاقات سریال تاثیرگذار باشد اما با توجه عدم حضور شهرزاد در کانون خانوادهاش، هوشنگ یک مهرهی سوخته محسوب شود. در نتیجه نپرداختن به خطهای داستانی که نمیتوانند تاثیری بر روند سریال داشته باشند، فضا را برای پرداختهای بهتر فراهم میکند.
مهرداد داوودی: نقد قسمت نهم سریال شهرزاد فصل سوم: تمرکز اصلی را روی خرده اتفاقات درونی داستان قرار داده است و به سیر تحولی کاراکترها میپردازد. در کنار این موضوع، به دلیل رخ دادن چندین اتفاق، به احتمال بالا در آیندهای نزدیک شاهد پیشرفتهای قابل توجهای در طول سریال خواهیم بود که آغازشان از همین اپیزود شکل گرفته است.
مهرداد داوودی: نقد قسمت هشتم سریال شهرزاد فصل سوم: برخی از خرده داستانهای شکل گرفته را به منظور پیشبرد داستان به سمت کامل شدن حرکت داد؛ خرده داستانهایی که به هم مربوط هستند و به احتمال بالا در یک نقطه به سرانجام خواهند رسید. قسمت هشتم سریال شهرزاد نه تنها در پرداخت بُعد عرض در قصهگویی موفق است، بلکه در بُعد طول و پیشبرد کلی قصه هم عملکرد خوبی دارد.
محمد صادق شجاعی: نقد قسمت هفتم شهرزاد فصل سوم: سریال شهرزاد برای چندمین بار ثابت کرد که از قوانین معمول در بین سریالهای داخلی پیروی نمیکند. هماکنون این سریال در مسیری قرار گرفته که نمونه آن را تاکنون در بین آثار ایرانی مشاهده نکردهایم.
مدیسا مهراب پور: نباید فراموش کرد که در کنار استفاده خوب از تیپها و کلیشهها و تن ندادن به مرسومات کمدیسازی این روزها اما «به وقت خماری» یک فیلم کهنه است. آدمهایش کهنه هستند و داستانهایش هم کهنهاند و در نسبتی که قرار است با جامعه امروز برقرار کند، دقیقاً همین کهنگی است که لنگ میزند و باعث میشود کارکردی را که باید، نداشته باشد.
محمدصادق شجاعی: نقد قسمت ششم شهرزاد فصل سوم: این قسمت سریال از کلیشهها استفاده میکند، مقدمهچینی طولانیاش خستهکننده ظاهر میشود و بهرهگیری بیش از اندازه از تکنیکهای فیلمبرداری به نقطه ضعف تبدیل میشود، اما به دلیل تمرکز روی دو خردهداستان مهم و کنار زدن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شخصیتهایش، به قسمتی تبدیل میشود که جزء برترینها محسوب نمیشود، اما قدمی بزرگ در راه تغییر و تحول داستان به شکلی غیرمنتظره و هیجانانگیز برمیدارد.
محمدصادق شجاعی: نقد قسمت پنجم شهرزاد فصل سوم: بخشهایی از داستان هستند که با وجود تمام مشکلات از جمله ریتم پر فراز و نشیب، توجه بیش از اندازه به شخصیتهای فرعی و فراموش کردن شخصیتهای اصلی، سکانسهای تکراری که خستهکنندهتر از همیشه ظاهر میشوند و پرداختن به خردهداستانها و تمهای متعدد، باعث میشوند سومین فصل سریال شهرزاد همچنان ارزش وقت گذاشتن و تماشا کردن را داشته باشد.
محمدصادق شجاعی: نقد قسمت چهارم شهرزاد فصل سوم: سریال شهرزاد تاکنون مخاطب را عادت داده است که زندگی مشترک شهرزاد و فرهاد را در آرمانیترین و عاشقانهترین حالت ممکن به مشاهده بنشیند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که به راحتی میتوانستیم سکانسهای این دو شخصیت را بدون آنکه به سریال لطمهای وارد شود، کنار بگذاریم.
کوروش بامدادی: نقد و بررسی قسمت نهم سریال گلشیفته: «گلشیفته» از آنجایی هنوز برگ برنده را در اختیار دارد که پیشبینی مسیر و مقصد نهایی برای بیننده مشکل است و با پیشی گرفتن روایت از کاراکترها و بیننده تضمینی است که همچنان باید با «گلشیفته» همراه باشیم تا سرنوشت داستان زنان بدون مردان و مردان بدون زنان«گلشیفته» را دریابیم.